Företagsstrategi

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE866

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE866
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2017
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Masterprogram i företagande och ledning - specialisering Internationellt företagande.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

Undantag görs för inresande utbytesstudenter som endast behöver motsvarande 60 hp företagsekonomi, men 90 hp rekommenderas starkt. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Mål

Målet med kursen är att utveckla en god förståelse för kopplingen mellan teori och praktik med fokus på företagsstrategi. Detta berör frågor som exempelvis utveckling, styrning och överföring av företags resurser och förmågor till olika affärsenheter och mellan olika miljöer.

Efter avslutad kurs kommer studenterna att ha:

  • kunskap om samt förståelse för olika företagsstrategier
  • förståelse för multinationella företags utmaningar och möjligheter i relation till företagsstrategi
  • förståelse för och kunna tillämpa olika analytiska tekniker i en global kontext i relation till företags strategiska beslut
  • förmågan att analysera olika branscher och relatera detta till strategiskt beslutsfattande inom företag
  • förmåga att utveckla modeller för företags strategier och utvärdera konsekvenserna av dessa modeller.

Innehåll

Kursen omfattar en generell introduktion till strategi i syfte att skapa en gemensam plattform för diskussioner som relaterar till företagsstrategi. Två huvudsakliga teman behandlas under kursen: (a) organisering av globalt företagande och samarbete (t.ex. strategiska allianser, nätverk, diversifiering, lokalisering av aktiviteter samt vertikal integration) och (b) hur värde skapas i en global kontext (t.ex. strategier relaterade till forskning och utveckling, värdeskapande, samt risk och osäkerhet).

Undervisning

Kursen bygger på dialogbaserad undervisning vilket innefattar öppna diskussioner. Föreläsningarna baseras huvudsakligen på litteraturen, men kan också innefatta korta fallbeskrivningar för att belysa multinationella företags strategiska utmaningar. Undervisning sker även i form av fallbeskrivningar och gruppövningar samt individuella uppgifter. Studenter förväntas vara väl förberedda och delta aktivt i diskussioner.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Examinationen består av prov, uppgifter och seminarier. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.

Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som erhålls vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen i mån av plats.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin