Svenska 3 för blivande ämneslärare i högstadiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV206

Kod
5SV206
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 maj 2017
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen ingår i tredje terminens ämnesstudier i svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Svenska 1, 30 hp, och minst 22,5 hp från Svenska 2

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur och särart, översiktliga kunskaper i språk- och stilhistoria, samt om populärkultur riktad till barn och ungdom med fokus på olika former av drama inom teater, film och TV. Syftet är också att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik och färdigheter i vetenskapligt skrivande samt läsande av vetenskaplig text.

ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR KURSEN

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redovisa fördjupad kunskap om populärkultur riktad till barn och ungdom, samt om berättande i olika medier
  • redogöra grundläggande för svenska språkets särart och utveckling, också ur ett didaktiskt perspektiv
  • redovisa fördjupad kunskap om svenskämnets didaktik.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant ämnesdidaktisk metod och i en god språklig och akademisk form
  • producera muntliga och skriftliga texter på god svenska och på en utvecklad akademisk nivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt bedöma inlärningsstrategier och undervisningsmetoder
  • kritiskt bedöma andras forskningsrön.

MÅL FÖR RESPEKTIVE DELKURS

L5. Berättande i mångmediala miljöer, 3.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • analysera hur olika berättelser gestaltas i olika medier
  • redovisa utvecklad kunskap om olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • motivera didaktiska överväganden inför användning av film, digitala medier och interaktivt nätberättande.

N5. Svenska språket i tid och rum, 3.5 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för svenska språkets särart och historiska utveckling, också ur ett didaktiskt perspektiv.

L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod, 8 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • redovisa god kännedom om svenskämnets didaktik och aktuella styrdokument
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom skolämnet svenska
  • kritiskt analysera och bedöma undervisningsmetoder och inlärningsstrategier utifrån olika didaktiska perspektiv.

L7/N7. Självständigt arbete, 15 hp

Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:

  • genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant ämnesdidaktiskt teori och metod och i en god språklig och akademisk form
  • kritiskt granska och bedöma andras forskningsrön.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser. ​1. L5. Berättande i mångmediala miljöer 3.5 hp, 2. N5. Svenska språket i tid och rum 3.5 hp, 3. L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod 8 hp, 4. L7/N7. Självständigt arbete 15 hp.

1. L5. Berättande i mångmediala miljöer, 3,5 hp

I kursen görs nedslag i dramatikens och filmens historia. Några klassiska och moderna dramer analyseras med beaktande av att de skrivits för scenen. Seminariediskussioner om och didaktiskt inriktad analys av adaptioner, spelfilmer, dokumentärfilm samt avsnitt ur TV-serier genomförs. Kursen tar även upp olika populärkulturella, digitala uttrycksformer och beaktar mottagandet av dem. Det mångkulturella berättandets plats i skolämnet svenska belyses.

2. N5. Svenska språket i tid och rum, 3,5 hp

Svenska språket studeras i ett typologiskt, genetiskt och historiskt perspektiv. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas, vilket aktualiserar såväl viss förtrogenhet med historiska ordböcker som kunskaper i språkets struktur, ordförrådets utveckling och äldre texters ortografi. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv. Också samspelet mellan språk och samhälle, mellan inhemskt arv och utländskt inflytande tas upp.

3. L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod, 8 hp

I kursen presenteras olika ämnesdidaktiska perspektiv. Kursen behandlar betyg och bedömning, både teoretiskt och praktiskt. Därutöver ingår att utarbeta och redovisa lektionsplaneringar samt att utvärdera och diskutera andra studenters lektionsplaneringar.

4. L7/N7. Självständigt arbete, 15 hp

Under kursen Självständigt arbete ska studenten skriva en uppsats omfattande ca 20 sidor, varvid vetenskapligt skrivande tränas, inkluderande den studerandes förmåga att tillämpa ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material . I kursen ingår också granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom kurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Kursen L7/N7, Självständigt arbete, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Kursen L7/N7, Självständigt arbete examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin