Kulturarvens visuella och narrativa uttrycksformer
Kursplan, Grundnivå, 5EE122
- Kod
- 5EE122
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Etnologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för kulturantropologi och etnologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt redogöra för och reflexivt förhålla sig till begreppet kulturarv som en form av politik med visuella och narrativa uttryck, vilka upprättar samhälleliga maktrelationer och hierarkiska ordningar,
- diskutera etiska och moraliska aspekter på kulturarvsprocesser utifrån gestaltningar i form av visualitet och narrativitet, inte minst fotografi liksom små och stora berättelser, med deras inkluderande och exkluderande funktioner,
- redogöra för och kritiskt reflektera över hur gestaltningstekniker som används inom kulturarvsproduktion och kulturarvsbruk inverkar på människors förståelse av det förflutna och hur de handlar utifrån den, samt
- samla in och kritiskt diskutera ett eget empiriskt material, utifrån kritiska perspektiv på kulturarvens gestaltande uttryck, företrädesvis fotografi och berättelser.
Innehåll
Med utgångspunkt i en mångvetenskaplig begreppsapparat, med tyngdpunkt i etnologi och folkloristik, behandlar kursen kulturarv som en form av politik med visuella och narrativa uttrycksformer som får samhälleliga följder. Det kan gälla gestaltningar i det offentliga rummet, avbildningar, liksom berättande. Ett viktigt tema är att undersöka vilka meningsskapande funktioner som små och stora berättelser, liksom bilder, särskilt i form av fotografier kan ha i tider då konfliktnivån kring kulturarv ökar och möjligheten att sprida och synliggöra har blivit större. Det kan gälla att skapa kollektiva, ibland konkurrerande, föreställningar om vårt samtida samhälle, med hjälp av ett medvetet eller oreflekterat urval från det förflutna. Kulturarvens politiska, etiska och moraliska dimensioner diskuteras genom konkreta exempel, dels hämtade ur forskningslitteraturen, dels från studentens egen närmiljö.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter och gruppövningar.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar samt genom inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen.