Avancerad sensorisk analysteknik och produktutveckling

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2HK036

Kod
2HK036
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen kan läsas inom masterprogrammet i samhällsvetenskap, inriktning kostvetenskap eller som fristående kurs. Om kursen Sensorisk analysteknik och produktutveckling ingår i examen på grundnivå kan inte kursen läsas på avancerad nivå.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 60 hp kostvetenskap eller motsvarande.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för tillvägagångssätt vid uttagning av sensorisk panel och praktiskt tillämpa proceduren för potentiella panelmedlemmar
  • redogöra för sinnenas anatomi och fysiologi samt diskutera sensorisk perception
  • analysera och värdera faktorer som påverkar konsumenters/patienters acceptans och preferenser för livsmedel och måltider
  • självständigt och kritiskt utvärdera försöksuppläggningar, metoder och resultat i sensoriska studier
  • självständigt redogöra för planering av test samt för val och tillämpning av olika sensoriska metoder
  • tillämpa statistiska metoder för bearbetning av sensoriska data och argumentera för val av testmetod
  • självständigt tillämpa dataprogrammet FIZZ för planering, genomförande och databearbetning av beskrivande test och skillnadstest
  • identifiera behov av och motivera förändringar av livsmedel/maträtter till den aktuella patienten/målgruppen samt värdera dessa alternativ
  • kritiskt granska, värdera och motivera hur olika livsmedelskomponenter samt hur mikroorganismer kan användas i produktutvecklingen vid framställning av ändamålsenliga livsmedel
  • tillämpa faktoriell design i ett livsmedelsexperiment samt som panelledare genomföra och utvärdera resultaten med hjälp av beskrivande test
  • anpassa den muntliga presentationen efter målgruppen/situationen och den skriftliga efter anvisningar i en internationell vetenskaplig tidskrift

Innehåll

Sinnesorganens anatomi och fysiologi hos människan behandlas i syfte att skapa förståelse för perceptionsprocessen. Vad vi upplever genom syn, lukt, smak och känsel, i kombination med attityders betydelse för produktacceptans och preferenser studeras. Faktorer för smakens upplevelse och betydelse för konsumenters/patienters val diskuteras. Under kursen skapas förståelse för den sensoriska bedömningens grunder. Olika metoder för att genomföra sensoriska test och statistiska metoder för att bearbeta resultatet presenteras. Studenterna tränas i att välja lämpliga tester, planera undersökningar, genomföra dessa, bearbeta och tolka resultaten

Under kursen kommer studenterna att studera olika livsmedelskomponenter och praktiskt, med hjälp av faktoriell design, experimentera fram olika varianter av livsmedel eller maträtter. Studenterna ska självständigt i form av grupparbete planera och genomföra en profilbedömning samt utvärdera de faktorer och de kombinationseffekter som påverkar slutprodukten. Under såväl produktutveckling som sensoriska bedömningar ska studenterna arbeta under hygieniskt kontrollerade former. Experimentet redovisas skriftligt i rapportform samt muntligt genom posterpresentation.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och seminarier. Tillfällen för studiebesök erbjuds. Projekt planeras och genomförs i grupp under handledning.

Examination

Formerna för examination består av skriftliga och muntliga redovisningar, som laborationsrapporter samt skriftligt prov. Inom ramen för kursen anordnas för varje skriftlig examination en ordinarie tentamen och en omtentamen. Dessutom finns ett tillfälle för s.k. uppsamlingstentamen. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle.

Som betygsskala används väl godkänd, godkänd och underkänd. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända, samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskild god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin