Socialt arbete med barn och unga

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2SC122

Kod
2SC122
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Socialt arbete A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 14 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för socialt arbete

Allmänt

Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7,180-210 högskolepoäng. Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng men är också möjlig att läsa som fristående kurs.

Behörighetskrav

180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda specifika kunskaper inom olika områden av det sociala arbetet
  • utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
  • utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete (Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 9 §)

Kursens mål är att studenten tillägnar sig en fördjupning på avancerad nivå av socialt arbete med barn och unga samt färdigheter i sociologiska perspektiv på sociala problem. Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv men även en fördjupning i områden som har relevans för professionellt socialt arbete med barn och unga.

Studenten ska efter avslutad kurs när det gäller

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för, förklara och jämföra olika samhällsvetenskapliga teorier med relevans för barns och ungas olika livsvillkor
  • kunna beskriva och reflektera över hur samhällsvetenskapliga teorier kan användas i socialt arbete med barn och unga på individ-, grupp och samhällsnivå
  • kunna expemplifiera, sammanfatta och jämföra organisering och praktik för socialt arbete med barn och unga på individ-, grupp och samhällsnivå
  • kunna kritiskt granska, diskutera och värdera vetenskapliga texter rörande socialt arbete med barn och unga

Färdighet och förmåga

  • kunna visa färdighet i att tillämpa samhällsvetenskapliga teorier med relevans för barns och ungas livsvillkor
  • kunna visa färdighet i att tillämpa samhällsvetenskapliga teorier med relevans för praktiskt socialt arbete med barn och unga på individ-, grupp och samhällsnivå
  • kunna självständigt söka, värdera, problematisera, bearbeta och på ett fördjupat sätt presentera information om kunskapsområdet för socialt arbete med barn och unga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga till kritisk reflektion över samhällsvetenskapliga teorier med relevans för barns och ungas livsvillkor
  • visa förmåga till kritisk reflektion över samhällsvetenskapliga teorier med relevans för socialt arbete med barn och unga på individ-, grupp och samhällsnivå
  • visa förmåga till kritisk reflektion kring organisering och praktik i socialt arbete med barn och unga på individ-, grupp- och samhällsnivå, bearbeta och presentera information om kunskapsområdet på ett strukturerat och kvalificerat sätt

Innehåll

Kursen behandlar följande

  • utsatta barns och ungas livsvillkor
  • samhällsvetenskapliga teorier om barn och unga
  • den sociala barnavårdens organisering och praktik
  • sociala problem i relation till barn och unga

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga prov. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG om inte särskilda skäl föreligger.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin