Arkeologi med inriktning mot osteologi C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AR686

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AR686
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Arkeologi med inriktning mot osteologi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 19 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för arkeologi och antik historia

Behörighetskrav

Osteologi A, 30 hp, och Osteologi B, 30 hp.

Mål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

Osteologisk teori och metod

  • i tal och skrift beskriva och värdera osteologisk och arkeologisk teori och metod på ett initierat sätt,
  • uppvisa kunskap om och internalisera relevanta naturvetenskapliga och medicinska metoder,
  • identifiera ett teoretiskt komplex och metodologiskt tillvägagångssätt som passar det tilltänka examensarbetet,
  • visa insikt om och diskutera de etiska aspekter som relaterar till det osteologiska källmaterialet.

Problemformulering och vetenskapligt skrivande

  • formulera ett uppsatsämne och tillhörande relevanta frågeställningar,
  • redogöra för uppsatsämnets forskningshistoria,
  • ta fram litteratur som är relevant för uppsatsen,
  • producera en vetenskaplig text utifrån val av uppsatsämne med korrekt akribi.

Kandidatuppsats

  • utföra ämnesrelaterade informationssökningar, kritiskt analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i tal och skrift kommunicera denna,
  • självständigt analysera och tolka ett osteoarkeologiskt källmaterial, dokumenterat genom en vetenskaplig uppsats,
  • ge och ta konstruktiv kritik i ett vetenskapligt samtal.

Innehåll

Moment 1. Osteologisk teori och metod 7,5 hp

Momentet behandlar aktuell osteologisk och arkeologisk teori och metod inom olika inriktningar av vetenskaperna. Ett urval av texter inom humaniora, naturvetenskap och medicin representativa inom sina teoretiska och metodologiska genrer läses och diskuteras. Ett historiskt perspektiv på ämnets teoriutveckling förmedlas också. Deltagarna identifierar under momentet ett teoretiskt komplex och metodologiskt tillvägagångssätt som passar deras individuella examensarbeten. I momentet ingår seminariediskussioner rörande de etiska aspekterna kring tillvaratagandet av skelettala lämningar.

Moment 3. Kandidatuppsats 15 hp

Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning i både teori och praktiskt analysarbete. Uppsatsen skall innefatta en självständig problemdiskussion, identifierings- och analysarbete av ett osteologiskt källmaterial inkluderande en diskussion av vetenskapsteoretiska och vetenskapskritiska aspekter.

Moment 2. Problemformulering och vetenskapligt skrivande, 7,5 hp

I momentet arbetar studenten med att utifrån överenskommen litteratur redovisa ett forskningsfält så som detta fält framstår inom arkeologisk forskning. Studenten skall peka ut, definiera och argumentera för att ett specifikt uppsatsämne i en vetenskapligt utformad PM med krav på korrekt akribi.

Undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och uppsatshandledning, enskilt och i grupp, samt en betydande del med praktiskt analysarbete och handledning i osteologiskt källmaterial. De studerande äger rätt till handledning endast under ordinarie kursperiod. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examinationen på momenten 1 och 2 sker fortlöpande muntligt och/eller skriftligt och genom aktivt deltagande i seminarier. Uppsatsen ventileras vid ett seminarium av en studentkollega. Examination på engelska kan förekomma.

  • På moment 2. Probelmformulering och vetenskapligt skrivande ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
  • På momenten 1. Osteologisk teori och metod och 3. Kandidatuppsats ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).

För moment 1 och 2 kan, om särskilda skäl finns, examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin