Moraliskt ledarskap och projektutvärdering
Kursplan, Avancerad nivå, 5RT935
- Kod
- 5RT935
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kyrko- och missionsstudier A1N, Religionsbeteendevetenskap A1N, Religionshistoria A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i mastersprogrammet i Religion i fred och konflikt.
Behörighetskrav
Kandidatexamen där huvudområdet utgörs av minst 90 hp vid teologisk, historisk-filosofisk, språkvetenskaplig, juridisk, utbildningsvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig fakultet, eller motsvarande. Huvudområdet skall inkludera ett självständigt arbete om minst 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Diskutera moralfilosofiska frågeställningar i förhållande till ledarskap
- Analysera och ta ställning i moraliska dilemman kopplade till ledarskap
- Kritiskt reflektera över sitt eget ledarskap
- Planera en utvärdering av ett humanitärt projekt
- Diskutera moraliska aspekter av projekt och projektutvärdering i olika kontexter
Innehåll
Människor med ett starkt religiöst och etiskt engagemang står ofta inför uppgiften att övertyga andra. Första delen av kursen behandlar frågor om vad ett moraliskt ledarskap innebär? Kursen presenterar exempel på moraliskt ledarskap från historia och nutid. Olika fallstudier presenteras och analyseras.
En annan uppgift som engagerade människor kan ställas inför är att utvärdera olika humanitära projekt. I den andra delen av kursen behandlas frågor som: Vilka moraliska dilemman kan en projektutvärderare ställas inför? Vad innebär en projektutvärdering? Vilka hänsyn måste tas när man planerar och genomför en projektutvärdering? Vilka kriterier finns på en god projektutvärdering?
Undervisning
Kursen är en IT-distanskurs. Studenterna fullgör, inom angiven tid, uppgifter och obligatoriska seminarier enligt lärarens instruktioner och kontakten mellan lärare och de studerande sker i huvudsak via en lärplattform. Som student har du rätt att komplettera två missade uppgifter eller seminarium. Tillgång till Internetansluten dator är nödvändig.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminariediskussioner samt genom skriftliga redovisningsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.
Övergångsbestämmelser
En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.