Affärsanalys och ledningens agerande

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE858

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE858
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 februari 2018
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Masterprogram i företagande och ledning - specialisering Marknadsföring, Internationellt företagande, Organisation. Masterprogram i redovisning och finansiering - specialisering Redovisning, Ekonomistyrning, Finansiering.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

Undantag görs för inresande utbytesstudenter som endast behöver motsvarande 60 hp företagsekonomi, men 90 hp rekommenderas starkt. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Mål

I komplexa företag och organisationer får formell analys idag allt större betydelse. Dessa analyser tänks ligga till grund för både beslut och gemensam förståelse i verksamheten. Intresset för analys ges olika benämningar, Analytics (analysens era), Evidence Based Management (bevisbaserad företagsledning) och Management by Facts (faktabaserat agerande) är några förekommande begrepp som förekommer. Samtidigt innebär en ökad organisatorisk komplexitet att det blir allt svårare att utifrån enbart mänsklig perception, urskilja och uppmärksamma viktiga samband i företaget/organisationen och dess omgivning. Förekommande antagande om ett enkelt förhållande mellan analys-beslut och handling ifrågasättas därför. Det är dessa möjligheter och begränsningar för formell analys kursen handlar om. Genomgående med ett särskilt beaktande av den informationsteknikens konsekvenser för analys, beslutsfattande och organisatoriskt agerande.

Den övergripande ambitionen med kursen är att ge studenten en teoretisk och praktisk insikt i generell formell analys och dess starka och svaga relation till beslutsfattande och agerande.

Efter genomförd kurs ska studenten:

  • erhållit kännedom om viktiga begrepp och metoder för avancerad företagsekonomisk analys, exempelvis inom strategisk analys.
  • känna till komplexiteten i analys och handling i relation till, till exempel, företags och organisationers strategiska perspektiv.
  • erhållit insikt om den formella analysens problem/ brister och möjligheter/ fördelar.
  • erhållit förmåga att förstå och utvärdera de konstruerande (skapande) inslagen i social analys i allmänhet, och med särskilt fokus på avancerad affärsanalys.
  • erhållit färdigheter i att genomföra och förstå formell företags- /organisationsanalys.
  • erhållit en djupare förståelse för behovet att skapa engagemang till organisatorisk handling genom att visualisera, presentera, kommunicera och få stöd för förslag till åtgärder.
  • utvecklat förmågan till kritiskt tänkande genom att producera och presentera en egen välgrundad analys av en given företagsfråga.
  • utvecklat insikt om analysens möjligheter och begränsningar sett till olika analysnivåer och sammanhang.

Innehåll

Kursen är utvecklad kring följande viktiga frågor och innehåll:

  • Hur viktiga företagsekonomiska frågor, exempelvis kring strategi, kan identifieras och analyseras.
  • Hur man skapar och ibland kanske begränsar kreativitet genom att analysera.
  • Hur man skapar handling i en komplex organisatorisk miljö.
  • Skapande av engagemang och delaktighet i analys och handling.
  • Kommunicera och genomföra en analys av en specifik situation.
  • Utvärdering (dekonstruktion och förslag på förbättringar) av en presenterad analys.

Under kursen kommer de olika specialiseringarna vid institutionens masterprogram även att introduceras genom att det presenteras exempel på typisk företagsekonomisk analys relaterade till specialiseringarna. Kursen kommer också att knyta affärsanalys och handling till frågor av strategisk betydelse inom områdena marknadsföring, organisation och internationellt företagande .

Undervisning

Kursens undervisningsformer är föreläsningar och seminarier i små och medelstora grupper. Kursen innehåller både skriftliga och muntliga moment. Kursen ges på engelska.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Kursen examineras genom ett skriftligt prov, seminarier samt individuella färdighetsövningar. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.

Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen i mån av plats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar 2FE804, 8FE804 Management, Analysis and Action.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin