Historia B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5HA322

Kod
5HA322
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Historia G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 13 december 2017
Ansvarig institution
Historiska institutionen

Allmänt

Kursen är en fristående kurs på grundnivå.

Behörighetskrav

Historia A, Ekonomisk historia A eller Frågor till det förflutna. Introduktion till historiska studier

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för centrala frågor, begrepp, problem och resultat inom ett par aktuella forskningsfält
  • förhålla sig till och värdera olika förklaringar till historiska händelser, processer och fenomen
  • värdera och diskutera källors användbarhet i relation till specifika historiska frågor
  • skriftligt och muntligt redogöra för vetenskapliga texter
  • redogöra för metodiska och källkritiska problem
  • hantera informationsresurser på bibliotek och arkiv
  • formulera vetenskapliga frågor på en grundläggande nivå
  • använda olika metoder för att bearbeta empiriskt material
  • tillämpa de formella krav som krävs för en vetenskaplig framställning
  • uttrycka sig vetenskapligt och språkligt korrekt
  • färdigställa en vetenskaplig uppsats inom givna tids- och omfångsramar

Innehåll

Kursen omfattar tre moment och innehåller historieteoretiska och metodiska inslag samt fördjupning i utvalda skilda forskningsfält. Under uppsatsmomentet genomför den studerande en egen forskningsuppgift.

Moment 1: Fördjupning I, 7,5 hp

Moment 2: Fördjupning II, 7,5 hp

Moment 3: Historisk teori, metod och uppsats, 15 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, basgruppsarbete och handledning. Alla seminarier är obligatoriska. De studerande har rätt till handledning den termin de är förstagångsregistrerade på kursen.

Examination

Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin