Reklamens bild och funktion
Kursplan, Grundnivå, 5KV814
- Kod
- 5KV814
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Konstvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 april 2018
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten
- ha nått kunskap om reklambildens funktion i det svenska samhället,
- kunna utföra bildanalys på reklambilder och filmer, samt
- ha en övergripande förståelse för reklamens roll och funktion i historia och samtid.
Innehåll
Kursen förmedlar, genom kritisk analys och diskussioner, reklambildens roll och funktion i det samtida svenska samhället. Speciellt fokus läggs på att lära ut grundläggande semiotisk bildanalys samt att förmedla en förståelse för reklambildens kulturella funktion. Kursen behandlar övergripande reklamens och reklambildens historia med speciellt fokus på Sverige.
Undervisning
Undervisningen sker i form av nätbaserade seminarier samt individuell läsning och bearbetning av texter. Studenten utför bildanalyser av reklambilder samt diskuterar reklamens funktion i samhället. Studenten förväntas också aktivt diskutera övriga studenters analyser och texter.
Examination
Examinationen har formen av löpande inlämningsuppgifter och redovisningar. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.