Institutionell analys av organisationer

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE869

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE869
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 februari 2018
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Masterprogram i företagande och ledning – specialisering Organisation.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

För inresande utbytesstudenter kan undantag göras från kravet om 90 hp företagsekonomi om särskilda skäl anses föreligga. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Mål

Denna kurs erbjuder ett institutionellt perspektiv på hur organisationer påverkas av och hanterar sin omgivning. Kursen syftar till att träna studenter i att analysera och kritiskt reflektera kring de krav och trender som olika organisationer möter i sin omvärld och hur organisationer förhåller sig till dessa.

Efter kursen skall studenten kunna:

  • Identifiera och förstå grundläggande villkor för organisering och de utmaningar organisationer står inför i relation till sin omgivning.
  • Definiera och förklara grundläggande begrepp inom institutionell organisationsteori.
  • Praktiskt tillämpa teoretiska begrepp och förklaringsmodeller för att analysera moderna organisationer, dess situation och organisering.
  • Kritiskt utvärdera och analysera olika aktuella samhällstrender som påverkar organisationer.
  • Genomföra en omvärldsanalys av en organisation och identifiera de omgivande krav organisationen har att förhålla sig till samt hur dessa hanteras, och presentera denna på ett reflekterande och övertygande sätt såväl muntligt som skriftligt.
  • Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig ett aktivt och reflekterande förhållningssätt och få en fördjupad förståelse för det större sammanhang inom vilket en organisation verkar.

Innehåll

Denna kurs öppnar upp för samhällets betydelse för organisation och organisering. Istället för att betrakta organisationer som rationella verktyg för att uppnå önskvärda mål i enlighet med klassisk ekonomisk teori erbjuder kursen ett sociologiskt institutionellt perspektiv som lägger fokus på organisationers strävan efter legitimitet och hur organisationers handlingar i hög grad påverkas av de förväntningar och krav som de möter i sin omvärld.

Organisationer agerar i en komplex omgivning som består av andra organisationer men också av regler, normer och värderingar som på olika sätt och i olika grad styr deras beslut och handlande. De ska svara på krav och förväntningar på förändring för att framstå som effektiva men också legitima och moderna.

Kursen betraktar organisationer som sociala konstruktioner, vilket betyder att de är skapade snarare än givna och präglade av sin kontext i termer av tid och rum. Organisationer utmanas av olika trender och krav i samhället som sätter ramarna för hur organisationer kan och bör agera. Samtidigt är organisationer inte passiva mottagare utan medskapare av förändring. Under kursen kommer vi att studera några samhällstrender såsom krav på transparens, granskningsbarhet, kvalitetssäkring och samhällsansvar som har varit inflytelserika och påverkat organisationers struktur och praktik. Vi problematiserar hur organisationer hanterar dessa trender och krav och vad som sker i mötet mellan organisation och omvärld.

Undervisning

Kursen baseras på föreläsningar och seminarier i vilka studenterna diskuterar och analyserar organisationsteori, med fokus på den institutionella ansatsen, och praktik. Inledningsvis introduceras grundläggande begrepp inom institutionell organisationsteori och dessa fungerar sedan som verktyg för analyser av, och fördjupad förståelse för, de utmaningar, krav och trender som möter organisationer i dagens samhälle. Med hjälp av praktikfall och omvärldsanalyser problematiseras hur olika trender och idéer påverkar organisation och organisering. Kursen ges på engelska.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 7,5 hp.

Kursen examineras genom seminarier och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten.

Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker måste hela kursen (med alla examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen i mån av plats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin