Diskret matematik
Kursplan, Grundnivå, 2IS214
- Kod
- 2IS214
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i programmen
* Avancerad webbprogrammering
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
* Förklara grundläggande diskreta matematiska modeller och tekniker
* Förklara hur dessa modeller kan tillämpas på relevanta problem
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
* Logiskt analysera givna problem
* Uttrycka problem i ett formellt språk
* Lösa problem genom att använda rekursiva metoder
* Tillämpa grundläggande graf- och talteori för problemlösning och beräkning
* Lösa kombinatoriska problem
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
* Relatera diskreta matematiska modeller och tekniker till angränsande ämnen inom det datatekniska området
Innehåll
* Mängdlära
* Relationer och funktioner
* Matematisk logik och boolesk algebra
* Talsystem och algebraiska strukturer
* Rekursion och induktion
* Kombinatorik
* Grundläggande grafteori
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar och övningsuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.