Artificiell intelligens för spelprogrammering 2

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD810

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD810
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 december 2018
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • utveckla strategiska AI-applikationer för spel som schack och Stratego,
  • implementera AI i spel där slumpfaktorer i hög grad påverkar utgången, samt
  • uppvisa grundläggande förståelse för matematisk spelteori

Innehåll

Artificiell intelligens (AI) i spel med perfekt information. Utveckling av datorbaserat schack (och studie av metoder applicerbara på spel såsom Othello och Go), inklusive implementering av metoder som minimax, alfa-beta-reduktion samt optimering av dragordning. AI i spel utan perfekt information. Utveckling av datorbaserat Stratego, med och utan sannolikhetsmodeller som grund. Studie av beslutssituationer och metoder såsom simultana spel samt Nash-jämvikt. Kursen avslutas med ett projekt inom AI som genomförs individuellt eller i grupp. Projektet kan som regel väljas fritt och omfattar nominellt en arbetsinsats på c:a 80 timmar.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska.

Kursen ges i form av föreläsningar, återkoppling på laborationer och projekthandledning.

Examination

Examination sker i form av tre inlämningsuppgifter varav den sista utgörs av ett projektarbete. Som betyg på inlämning 1-2 används något av uttrycken UG, G eller VG. Som betyg på projektet används något av uttrycken UG eller G. För betyget G krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För betyget VG krävs VG på inlämningsuppgift 1-2 samt G på projektet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (TSD726) vid Högskolan på Gotland.

Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD039) vid Uppsala universitet

Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD801) vid Uppsala universitet

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin