Kursplan för Artificiell intelligens för spelprogrammering 2

Artificial Intelligence for Game Programming 2

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SD810
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Datavetenskap G1F

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2018-12-05
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2018-12-05
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 05, 2019
  • Behörighet: 7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++
  • Ansvarig institution: Institutionen för speldesign

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs och ges inom huvudområdet datavetenskap.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • utveckla strategiska AI-applikationer för spel som schack och Stratego,
  • implementera AI i spel där slumpfaktorer i hög grad påverkar utgången, samt
  • uppvisa grundläggande förståelse för matematisk spelteori

Innehåll

AI i spel med perfekt information. Utveckling av datorbaserat schack och studium av metoder applicerbara på spel såsom Othello och Go, inklusive implementering av metoder som minimax, alfa-beta-reduktion samt optimering av dragordning. AI i spel utan perfekt information. Utveckling av datorbaserat Stratego, med och utan sannolikhetsmodeller som grund. Studium av beslutssituationer och metoder såsom simultana spel samt Nash-jämvikt. Kursen avslutas med ett projekt inom AI som i regel kan väljas fritt och som genomförs individuellt eller i grupp.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska.
Kursen ges i form av föreläsningar, återkoppling på laborationer och projekthandledning.

Examination

Examination sker i form av tre inlämningsuppgifter varav den sista utgörs av ett projektarbete. Som betyg på inlämning 1-2 används något av uttrycken U, G eller VG. Som betyg på projektet används något av uttrycken U eller G. För betyget G på hela kursen krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För betyget VG på hela kursen krävs VG på inlämningsuppgift 1-2 samt G på projektet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
 
OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (TSD726) vid Högskolan på Gotland.
Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD039) vid Uppsala universitet
Kursen överlappar/ersätter delar av kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (5SD801) vid Uppsala universitet

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 27, 2019

Kurslitteratur tillhandahålls kostnadsfritt vid kursstart bestående av en e-bok Strategic AI Programming, Mikael Fridenfalk, 2019