Examensarbete C i biologi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG214

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG214
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Basblocket i biologi 80 hp, inom Kandidatprogrammet i biologi. För antagning krävs av institutionen godkänd projektplan.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • självständigt söka och på ett kritiskt sätt tolka och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur
  • generera hypoteser för att förklara observationer inom den valda fördjupningsdelen
  • redovisa sina kunskaper för olika målgrupper både i vetenskaplig och populärvetenskaplig form
  • redovisa sina resultat på ett korrekt och bra språk för olika målgrupper såväl i vetenskaplig som i populärvetenskaplig form
  • identifiera och strukturerat diskutera etiska aspekter kopplade till det ämne studenten valt

Innehåll

Ett självständigt arbete genomföres, där kunskaperna från tidigare genomgångna kurser tillämpas. Arbetet genomföres under ledning av handledare i nära anslutning till pågående forsknings- eller utvecklingsprojekt.

För att uppnå målen skall studenten

  • under handledning avgränsa ett vetenskapligt problem, undersöka detta, tolka och värdera resultaten samt presentera arbetet muntligt och skriftligt
  • söka, värdera och sammanställa information relevant för det valda problemet
  • aktivt delta i seminarier och annan verksamhet på den arbetsplats där arbetet utförs

Undervisning

Undervisningen utformas individuellt beroende på projektets inriktning.

Examination

För godkänt betyg fordras en godkänd muntlig och skriftlig presentation av examensarbetet vid ett seminarium. Den skriftliga presentationen ska bestå av en vetenskaplig rapport, en populärvetenskaplig sammanfattning och en sammanfattning på engelska.

För att bli godkänd ska studenten också ha opponerat på ett annat examensarbete inom samma huvudområde alternativt deltagit aktivt vid ett forskningsseminarium.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin