Hållbar utveckling - värderingar, världsbilder och visioner

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MV023

Kod
1MV023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar utveckling G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

Universitetsstudier 60 hp

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera maktstrukturer och dess relevans för hållbar utveckling;
  • kritiskt granska och debattera skilda visioner om en hållbar utveckling;
  • diskutera och kritiskt förhålla sig till olika förklaringar av de grundläggande orsakerna till hållbarhetsproblematiken;
  • i hållbarhetsdebatten utläsa och jämföra skilda förståelser av centrala teman och ideologier;
  • tillämpa för situationen relevanta analysmetoder på aktuella händelser med koppling till någon aspekt av hållbar utveckling;
  • planera och leda tematiska tillfällen och evenemang med fokus på hållbar utveckling.

Innehåll

Kursen inleds med en bred orientering inom hållbarhetsområdet som behandlar och diskuterar värderingar, världsbilder, visioner, vetenskap, tvärvetenskap, makt, normkritik, argumentationsanalys, kopplat till hållbar utveckling. Med hjälp av olika analysmetoder sammanfattas och diskuteras sen ett antal aktuella fallstudier som belyser olika aspekter av arbetet för en hållbar utveckling. Även skilda framtidsvisioner diskuteras i slutet av varje moment. Löpande under kursen planeras ett avslutande tematiskt moment med relevans för hållbarhetsproblematiken. Stort utrymme ges till aktivt studentdeltagande, egen reflektion, vetenskaplig argumentation och skrivande, samt diskussion med gästföreläsare och övriga studenter.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika vetenskapliga discipliner.

Examination

Studenterna examineras genom skrivuppgifter inför och aktivt deltagande vid seminarier och workshops (7,5 hp), samt planering, genomförande och utvärdering av en tematisk vecka för hållbar utveckling (7,5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin