Materialekonomi/uppskalning

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE070

Kod
1TE070
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teknik A1N
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för teknikvetenskaper

Behörighetskrav

120 hp inom teknik/naturvetenskap.

Mål

Kursen har till syfte att ge de grundläggande kunskaper och färdigheter som fordras för att kunna utföra en ekonomisk och organisatorisk bedömning av hur förändringar av produktionsvolymen påverkar ett växande företag inom materialbranschen.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och hantera ekonomiska modeller för bedömning av produkt- och produktionskostnader samt investeringsbehov vid förändringar av produktionsvolymen för ett växande företag inom materialbranschen,
  • utvärdera och bedöma hur förhållandet mellan materialföretaget, dess leverantörer och dess marknader (kunder) påverkas vid volymförändringar,
  • analysera de olika industriella utmaningarna som beslutfattare står inför vid uppskalning och identifiera relevanta strategier för att hantera dessa utmaningar

Innehåll

Kursen belyser relationen mellan volymförändringar och kostnader samt de investerings- och marknadsbehov som då uppstår utifrån ett antal skarpa projekt för uppskalning från företag och universitetsforskning med anknytning till materialområdet. I kursen behandlas olika ekonomiska och marknadsrelaterade modeller som används inför strategiska beslut för växande materialföretag.

Undervisning

Praktiska projektarbeten stöds av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och handledning. Studenterna arbetar i grupper med ett specifikt fall, vilket ger dem möjlighet att arbeta konkret med att göra bedömningar enligt kursmålen.

Examination

Skriftlig slutrapport, muntlig presentation av rapporten, samt opposition och diskussion av en annan grupps arbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin