Materialekonomi/uppskalning
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE070
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1TE070
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för teknikvetenskaper
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap.
Mål
Kursen har till syfte att ge de grundläggande kunskaper och färdigheter som fordras för att kunna utföra en ekonomisk och organisatorisk bedömning av hur förändringar av produktionsvolymen påverkar ett växande företag inom materialbranschen.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och hantera ekonomiska modeller för bedömning av produkt- och produktionskostnader samt investeringsbehov vid förändringar av produktionsvolymen för ett växande företag inom materialbranschen,
- utvärdera och bedöma hur förhållandet mellan materialföretaget, dess leverantörer och dess marknader (kunder) påverkas vid volymförändringar,
- analysera de olika industriella utmaningarna som beslutfattare står inför vid uppskalning och identifiera relevanta strategier för att hantera dessa utmaningar
Innehåll
Kursen belyser relationen mellan volymförändringar och kostnader samt de investerings- och marknadsbehov som då uppstår utifrån ett antal skarpa projekt för uppskalning från företag och universitetsforskning med anknytning till materialområdet. I kursen behandlas olika ekonomiska och marknadsrelaterade modeller som används inför strategiska beslut för växande materialföretag.
Undervisning
Praktiska projektarbeten stöds av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och handledning. Studenterna arbetar i grupper med ett specifikt fall, vilket ger dem möjlighet att arbeta konkret med att göra bedömningar enligt kursmålen.
Examination
Skriftlig slutrapport, muntlig presentation av rapporten, samt opposition och diskussion av en annan grupps arbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.