Svenska som andraspråk, baskurs A

20 poäng

Kursplan, A-nivå, 5NS014

Kod
5NS014
Nivå
A
Ämne(n)
Svenska som andraspråk
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Språkvetenskapliga sektionsnämnden, 12 april 2002
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B

Syfte

Kursen syftar till att de studerande skall tillägna sig sådana kunskaper och färdigheter att de har goda kunskaper om svenskans struktur ur olika aspekter, har goda kunskaper om svenskt uttal och vanliga uttalssvårigheter, förstår vad tvåspråkig utveckling innebär, kan analysera inlärarspråk för att förstå den inlärningsprocess som utvecklingen av ett andraspråk innebär, förstår läs- och skrivutvecklingen ur ett andraspråksperspektiv och förstår hur lärande på ett andraspråk går till.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser om 5 poäng.

Delkurs 1. Läsa, skriva och lära på ett andraspråk 5 p

Skolämnet svenska som andraspråk. Didaktiska perspektiv på tvåspråkiga elevers språkutveckling och lärande. Attityder till språklig och kulturell variation. Skillnader mellan muntliga och skriftliga kulturer. Teoretiska och metodiska erfarenheter av läs- och skrivutveckling på ett andraspråk. Jämförelse mellan barns och vuxnas läsinlärning på ett andraspråk. Språksocialisation. Att lära genom ett andraspråk.

Delkurs 2 Grammatik och semantik 5 p

Grunderna av grammatisk teori och terminologi samt av semantisk analys. Studium av svenskans struktur i kontrastivt perspektiv med tonvikt på de vanligaste inlärningssvårigheterna för invandrare.

Delkurs 3 Fonetik och uttal 5 p

Allmän och svensk fonetik med tyngdpunkt på produktion och perception. Tonvikt på uttalet i löpande tal. Kontinuerlig jämförelse med avvikande språks ljudsysten och uttalsregler. Analys av vanliga uttalssvårigheter hos invandrare. Förhållandet mellan svenskt ljud-skick och svensk stavning.

Delkurs 4. Andraspråksinlärning och vägen till tvåspråkighet 5 p

Skillnader och likheter mellan inlärning av förstaspråk, andraspråk resp. främmande språk. Formell och informell språkinlärning. Barns och vuxnas andraspråksinlärning. Analys av inlärarspråk. Transfers roll för andraspråksinlärning. Inflödets betydelse. Sociala och psykologiska faktorers roll. Två- och flerspråkighet hos barn och vuxna.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna, muntlig och ev. skriftlig redovisning av utförda fallstudier och fältstudier samt skriftlig och/eller muntlig tentamen på resterande delar av kursen.

Tregradig betygsskala väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U) tillämpas inom varje delkurs.

För studerande som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin