Utbildning

Kandidatprogram i speldesign och projektledning 2018/2019

Vill du projektleda spelproduktioner från idé till färdig produkt? Inom kandidatprogrammet i speldesign och projektledning får du de kunskaper och färdigheter som krävs. Programmet ges på Uppsala universitet - Campus Gotland i Visby, en studiemiljö som är präglad av närheten mellan lärare och studenter.

Ett flertal profiler inom spelindustrin och spelutbildningssektorn har givit utbildningen strålande betyg:
“Ett av de bästa designprogram som jag har sett, särskilt den polyforma inställningen till design. Koden blir aldrig bättre än spelupplevelsen och det märks. Dessutom, finns det ett politiskt angreppssätt som modulerar design. Det ger många av oss hopp om en mogen och komplex bransch i framtiden.” –  Prof. Derek A. Burrill, University of California

Om programmet

Programmet ger dig verktyg att förstå och arbeta med spel på professionell nivå samt utrustar dig för att kunna utveckla nya uttryck och upplevelser inom spelmediet. Programmet är specialiserat på projektledning. Utexaminerade studenter driver egna utvecklingsstudios eller arbetar på framgångsrika spelföretag i och utanför Sverige.

Som projektledare får du kunskaper i gruppdynamik, planering och spelspecifik produktionsmetodologi. Du kommer också att få träna dina samarbetstekniska färdigheter. Dessa behövs i mångsidiga, och ofta internationella, spelutvecklingsprojekt. Inom programmet varvas projekt inom praktisk spelutveckling med teoretiska kurser inom speldesign och industriell teknik.

Inom speldesign utforskas teorier och metoder i speldesign, spelutveckling och spelanalys. Som speldesigner behöver du goda kommunikativa färdigheter både för att kommunicera med ditt arbetslag och för att utforma spelarens upplevelse. Utbildningen innehåller därför kommunikativ träning som ger färdigheter i att uttrycka sig muntligt såväl som i text, bild och spel.

Utbildningen har ett gott anseende internationellt tack vare den höga nivån på studenternas produktioner. Studentteam från Campus Gotland har en tradition av att vinna priser för sina kreationer, särskilt vid prestigefyllda Swedish Game Awards.

Institutionen för speldesign är sedan hösten 2014 medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar på högskolenivå där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Namn: Erin Siikavaara
Från: Född på Irland men flyttat hela tiden
Program: Kandidatprogram i speldesign och projektledning

Varför valde du det här programmet?
– Jag valde det här programmet för att jag ville lära mig projektledning och hade funderat på att designa spel sen jag gick gymnasiet. Ja kollade vilka engelska program som fanns på ansökning.se och hittade kursen. Det kändes som om programmet skulle passa mig så jag bestämde mig för att söka.

Hur är det att vara internationell student?
– Lite svårt ibland. Mina lärare är  inte alltid så bra på engelska så det kan vara svårt att förstå vad de menar. Socialt kan det också vara lite jobbigt. Jag försökte gå på en sittning på Rindi (studentkåren på Gotland) men allt var på svenska... Merparten av tiden känns det bra, de svenska studenterna är duktiga på engelska vilket är bra och alla andra internationella studenter är i samma sits.

Vad är det bästa med att plugga på Uppsala universitet Campus Gotland?
– För det mesta är lärarna villiga att diskutera saker efter lektionen så det är en bra utbildningsmiljö.

Hur upplevde du dina första dagar I Sverige?
– Det var 2010… Det kändes konstigt, och jag åkte till Norge en vecka strax efter det. Eftersom jag flyttat runt i hela mitt liv till olika ställen lider jag inte av kulturchock så ofta.

Beskriv en vanlig dag?
– På mornarna har vi antingen föreläsning eller grupparbete. Sen lunchar jag oftast med klasskompisarna. Ibland tillbringar jag lite tid i Skuggspel (spelbutik) där jag lärt känna butiksägaren. Sen jobbar jag med någon hemuppgift och äter mat jag lagat i början av veckan. På fredagskvällar jobbar jag antingen i baren eller umgås med mina kompisar på Rindi.

Vad är typiskt för din utbildning?
– Jag gillar den praktiska delen av kursen. Vi håller inte på så mycket med teori på vår kurs. Den praktiska erfarenheten är grymt bra.

Vilket är ditt mål med utbildningen?
– Mitt favoritspel är The Last of Us – det gav mig en känslomässig upplevelse. Jag såg en förhandsvisning av det, inte min typ av spel men jag provade, och föll pladask. Jag vill skapa ett spel som kan ge andra samma känslomässiga resa. Min favoritdel i spelet var lätt att missa och märktes bara om man läste små meddelanden man fick på vägen. För att jobba med något i så stor skala skulle jag behöva en grundlig utbildning. Och det var dags för mig att ta itu med livet.

Beskriv studentlivet / Vad är ditt bästa minne såhär långt?
– Jag gillar att jobba i studentbaren på Rindi. Jag har fått många bra vänner där. Fantastiska vänner som finns i vått och tort och alltid ställer upp.

Tre snabba frågor
Vad är det bästa med Visby?
– Visby är gulligt. Jag gillar att man kan gå eller cykla överallt.

Vilken är den bästa studenttraditionen på Uppsala universitet?
– Jag skulle säga “Lamningen”.

Vad gör du om 5 år?
– Antagligen jobbar jag för ett större spelföretag som Blizzard eller Sony.

Våren 2017

Upplägg

Programmet omfattar tre års studier där huvudområdet speldesign läses parallellt med biområdet projektledning, under ämnesområdet industriell teknik i såväl teoretiska kurser som projektkurser. Kurser inom speldesign, där samtliga projektbaserade kurser ingår, läses tillsammans med övriga program inom speldesign.

Speldesign utgör 105 högskolepoäng (hp) av de 180 hp som ges inom programmet, medan projektledning utgör minst 30 hp. I programmet ingår därutöver 30 valfria hp, vilka kan ägnas åt ytterligare bredd eller fördjupning inom huvud- eller biområdet, alternativt utlandsstudier.

På kandidatprogrammet i speldesign och projektledning varvas teoretiska kurser, där projektledning och speldesign läses samtidigt och praktiska projektbaserade kurser, där såväl projektledning som speldesignen omsätts i praktiken för att producera spel tillsammans med studenter från samtliga speldesignprogram. Således ger programmet kontinuerligt möjligheten att testa och använda sina kunskaper i realistiska scenarion, liksom projektkurserna visar på de utmaningar som uppstår när man arbetar i ett arbetslag som innehåller personer med bakgrunder inom många olika discipliner. Projekten liksom de teoretiska kurserna tränar akademiskt skrivande och presenterande, som träning inför examensarbetet som avslutar det tredje året.

Kurserna i projektledning börjar från grunden och kommer efter första terminen att leda till ett mindre spelprojekt, varpå undervisningen och projekten tilltar i komplexitet och omfattning under de tre åren. Projektledningskurserna behandlar gruppdynamik, projektplanering, ledarskap, konflikt- samt riskhantering.

Kurser inom programmet

Termin 1
Speldesign 1 – Introduktion, 15 hp
Biområde, 15 hp

Termin 2
Speldesign 2 – Spelutveckling, 7,5 hp
Spelproduktion 1 – Arkadspel, 15 hp
Biområde, 7,5 hp

Termin 3
Speldesign 3 – Systemdesign, 15 hp
Biområde, 15 hp

Termin 4
Speldesign 4 – Serious Games Design, 7,5 hp
Biområde eller valfria kurser, 7,5 hp
Spelproduktion 2 – Vertical Slice, 15 hp

Termin 5
Valfria kurser*, 30 hp
*inom huvudområdet, biområde eller annat ämne, alternativt utlandsstudier.

Termin 6
Speldesign 5 – Teori och metod, 7,5 hp
Speldesign 6 – Experimentell Speldesign, 7,5 hp
Examensarbete 15 hp

Om undervisningen

Programmet ges på Campus Gotland i Visby. All undervisning sker på engelska.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom salsundervisning, workshops, och små projekt. Merparten av kurserna förutsätter grupparbete. Kurserna inom projektledning är lektionsbaserade och erbjuder kontinuerlig praktisk träning i de för kurserna relevanta områdena.

Varje år innehåller en eller två projektkurser, under vilka studenterna jobbar med sin specifika roll i grupper för att producera färdiga spel och där undervisningen tar formen av handledning under processen.

Studera utomlands

Under termin fem finns möjligheten att söka utlandsstudier. Studenter erbjuds goda möjligheter till utbytes studier. Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet.

 

Karriär

Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare.

En av utbildningens styrkor är dess mycket goda kontakter med spelbranschen, varför utbildningens före detta studenter utgör ett särskilt användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang inbjuds särskilt framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling, vilket ger mycket goda möjligheter att skapa sig ett eget kontaktnätverk för framtida arbete.

Bland utexaminerade studenter återfinns såväl företagare med egen utvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Blizzard Entertainment, Massive Entertainment, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Lionhead, CCP, DICE och Might & Delight. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden inom vad som kallas Serious Games.

Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign och projektledning

180 högskolepoäng

HT18 - 100 % - Campus

Studieort: Gotland

Sista anmälningsdatum: 2018-04-16

Anmälningskod: UU-P5126 Anmälan

Undervisningsspråk: engelska

Behörighet: Matematik 2a/2b/2c (områdesbehörighet A8) alternativt Matematik B (områdesbehörighet 8)

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Institutionen för speldesign

Skeppsbron 24 (Björkanderska) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby