Utbildning

Masterprogram i människa-datorinteraktion 2017/2018

Specialister i människa-datorinteraktion arbetar med att göra informationsteknik intressant, användbar och rolig. I dag finns informationsteknik som en väsentlig del av vår vardag och ingår i nästan alla produkter och tjänster. Oavsett om ditt mål är att skapa framtidens mobiltelefon, designa nästa generations sociala medier, eller hjälpa personer med funktionsnedsättning till ett rikt liv med hjälp av IT, så är människa-datorinteraktion ditt ämne.

Om programmet

På programmet i människa-datorinter­aktion får du insikt i de teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att skapa välfungerande och innovativa informations­tekniska gränssnitt, produkt­er, och tjänster.

Du får lära dig:

  • metoder, verktyg, och principer för design av IT-gränssnitt, produkter, och tjänster.
  • att studera personers IT användning, förstå hur de upplever användningssituationen, och hur de omskapar tekniken för sina egna syften.
  • teori, så att du förstår varför vissa gränssnitt fungerar och inte andra – och varför det kan bli precis tvärtom med en annan grupp användare eller i en annan situation.
  • att designa i grupp, tillsammans med personer med olika bakgrund, expertis, och mål. Framför allt får du lära dig metoder för att inkludera de personer som kommer att använda det ni designar, i designprocessen.
  • att reflektera över utvecklingen av IT produkter och tjänster från ett psykologiskt och sociologiskt perspektiv.
  • att utreda och förstå etiska aspekter och hållbarhetsaspekter på IT-design.
Masterprogrammet i människa-datorinteraktion i Uppsala är ett samarbete mellan två institutioner: institutionen för informatik och media och institutionen för informationsteknologi. Detta ger oss unika möjligheter att kombinera en sociologiskt och psykologiskt teoribas för människa-datorinteraktion med djup kunskap i metodik för interaktionsdesign och en god förståelse för den allra nyaste teknikutvecklingen.

För att kunna ge dig utmaning­ar i form av realistiska och relevanta p­rojekt, så samarbetar vi med ledande IT-företag och organisationer som hjälpe­r oss formulera kursprojekt. Många k­urser baseras på projektarbeten, där våra industri­ella samarbetspartners formulerar genuina och aktuella projekt.

Examen

Programmet leder till en filosofie masterexamen (Master of Social Science, 120 credits) med människa-datorinteraktion som huvudområde. Efter ett års studier finns det möjlighet att ta ut en filosofie magisterexamen (Master of Social Science, 60 credits).

Upplägg

Kurser inom programmet

Utbildningens tre första terminer är in­delade i block om 15 högskolepoäng (hp) var. Under den andra och tredje terminen förekommer flera kurser att välja mellan. Sista terminen ägnas åt examensarbetet.

Termin 1
Block 1: Det första kursblocket fokuserar på baskunskaper inom människa-datorinteraktion (MDI) teori och praktik. Blocket kombinerar teorikunskaper med praktisk metodkunskap, och ger erfarenhet av att jobba med design och utveckling i grupp.

Block 2: Blocket fokuserar på vetenskaplig metod inom MDI och går djupare in på användbarhet, användarupplevelse, och konsten att studera och utvärdera gränssnitt.

Termin 2
Block 3:
Detta kursblock fokuserar på metoder, processer och arbetsverktyg för gränssnittsdesign.

Block 4: Kursblocket sätter gränssnittsdesign i ett vidare perspektiv och fokuserar på kroppslig interaktionsdesign, hur människor och IT-system samverkar i komplexa situationer, samt etiska, organisatoriska och hållbarhetsaspekter på design av IT-system.

Termin 3
Under denna termin väljer studenterna fördjupning utifrån ett utbud av valbara kurser.

Termin 4
Under den fjärde terminen genomförs ett examensarbete i form av en 30 hp masteruppsats.

Om undervisningen

Undervisningen på programmet ges i form av föreläsningar och seminarier samt praktiska övningar. Laborationsutrymmen finns tillgängliga för kreativt arbete, innovation, kritiksessioner, ut­veckling och användarstudier. Du förväntas delta aktivt i seminarier och deltagande är ibland obligatoriskt.

Du förväntas tillägna dig en hel del av kunskaperna genom praktiskt arbete, både individuellt och i grupp. Praktiskt fältarbete med autentiska uppgifter kompletterar föreläsningar och seminarier.

Programmet ges i Uppsala. Undervisningen sker på engelska.

Karriär

Som expert på användbarhet hos IT-system kommer du att ha en god arbetsmarknad både i Sverige och utomlands. Du kan arbeta med samtliga frågor som rör gränssnittsdesign och användbarhet, från analys och kravspecifikation till design och implementation av interaktiva artefakter, användargränssnitt, och IT tjänster. Du kommer att ha expertis i flera metoder för att utvärdera system under utveckling och studera deras användning.

Behörighet och anmälan

Masterprogram i människa-datorinteraktion

120 högskolepoäng

HT17 - 100 % - Campus

Studieort: Uppsala

Sista anmälningsdatum: 2017-04-18

Anmälningskod: UU-P2211 Anmälan

Undervisningsspråk: engelska

Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp med minst 30 hp i ett datarelaterat ämne.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Urval: Akademiska poäng

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 60000 kr

Total studieavgift: 240000 kr

Kontakt och mer info

Institutionen för informatik och media

Ekonomikum (plan 3), Kyrkogårdsg. 10

Box 513, 751 20 UPPSALA

Telefon: 018-471 1011 018-471 1010

Fax: 018-471 7867

E-post: info@im.uu.se

Studievägledare studievagledare@im.uu.se

Telefon: 018-471 10 70