Socionomprogrammet Campus Gotland

210 hp

Utbildningsplan, JSO1Y

Det finns en senare version av utbildningsplanen.
Kod
JSO1Y
Fastställd av
Juridiska fakultetsnämnden, 18 december 2017
Diarienummer
JURFAK 2017/99
Ansvarig fakultet
Juridiska fakulteten
Ansvarig institution
Juridiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Fastställd av Juridiska fakultetsnämnden vid Uppsala universitet den 18 december 2017.

Enligt Högskolelagen (1992:1 434), samt ändringar införda till och med SFS 2012:910.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A5/5)

Mål

För socionomexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Kunskap och förståelse

För socionomexamen skall studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer,
  • visa kunskap om ledning av socialt arbete, och visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser.

Färdighet och förmåga

För socionomexamen skall studenten visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs, visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det sociala området, visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och problem, och visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, grupp-och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För socionomexamen skall studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga, visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)

För socionomexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Programmets uppläggning

Utbildningen bedrivs som heltidsstudier. Ett studentaktivt lärande sker genom föreläsningar, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning. Kurserna behandlar tematiskt socialt arbete ur olika aspekter och består av delkurser som läses integrerat.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) återkommer genom hela utbildningen och syftar till att binda samman teoretiska och praktiska moment.

På liknande sätt finns återkommande inslag som stärker den enskilde studentens personliga professionella utveckling (PPU). Också detta arbete sker i samspel med kursinnehållet i övrigt.

I utbildningen finns återkommande internationella möjligheter för studenten. Detta kan ske genom fältstudier i andra länder, genom kontakter med gäststudenter vid den egna högskolan, genom kontakt med den forskning på internationell nivå som högskolan bedriver eller genom aktivitet i de internationella utbildningsprojekt som återkommande bedrivs vid institutionen. För varje kurs finns en kursplan och studieguide i vilka kursens mål, former och examinerande moment beskrivs.

Undervisning

Utbildningens innehåll

Utbildningen om 210 hp ges enligt följande.

Termin 1: Introduktion till socialt arbete, 30 hp

Kursen ger en introduktion till socialt arbete som vetenskapligt ämne, profession och verksamhetsfält samt en första inblick i människors levnadsvillkor, rättigheter och sociala problem. I kursen introduceras också vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete samt socialpolitik och statsvetenskap. I den verksamhetsförlagda utbildningen fokuseras kommunal organisation och socionomens yrkesroll. Av dess 30 hp läses 15 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fem delkurser:

Ämnet, professionen och teorier i socialt arbete, 7,5 hp

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete I, 7,5 hp

Välfärdens organisering I, 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning I, 5,5 hp

Personlig professionell utveckling I, 2 hp

Termin 2: Perspektiv på socialt arbete, 30 hp

Kursen ger grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teorier av relevans för socialt arbete. Den ger studenten möjlighet att diskutera social problematik kring barn, funktionshinder och missbruk i relation till aktuella teorier och förklaringsmodeller. Kursen belyser utifrån ett livsloppsperspektiv behov, livsvillkor och social problematik under barndom/ungdom, vuxenliv, åldrande och livets slutskede. I den verksamhetsförlagda utbildningen fokuseras brukarorganisationer och sociala problemområden ur brukarperspektiv. Av dess 30 hp läses 22,5 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Samhällsvetenskapliga perspektiv på socialt arbete, 15 hp

Förklaringsmodeller i socialt arbete, 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning II, 5,5 hp

Personlig professionell utveckling II, 2 hp

Termin 3: Juridik i socialt arbete, 30 hp

Kursen ger kunskaper i juridik och juridisk metod för att studenten ska kunna tolka och tillämpa rätten inom områden med relevans för det sociala arbetet. EU-rätt, mänskliga rättigheter samt FN:s konvention om barns rättigheter behandlas särskilt. Kursen ger studenten förmåga att kritiskt reflektera kring rätten och dess tillämpning inom det sociala arbetet på en individ-, grupp- och strukturell nivå. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning med fokus på myndighetsutövning, rättssäkerhet och den sociala utredningskompetensen. Av dess 30 hp läses 7,5 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Juridik i socialt arbete I - offentlig rätt och civilrätt, 7,5 hp

Juridik i socialt arbete II – socialrätt, 15 hp

Verksamhetsförlagd utbildning III: juridisk tillämpning i utredningsarbete, 5,5 hp

Personlig professionell utveckling III, 2 hp

Termin 4: Socialt arbete och välfärd, 30 hp

Kursen ger fördjupade kunskaper om socialpolitiska och samhällsekonomiska teorier och deras relation till olika socialpolitiska reformer och åtgärder. Dessutom genomför studenten ett verksamhetsförlagt projektarbete kring någon aspekt av det sociala arbetets praktik. Projektet genomförs och dokumenteras med hjälp av relevanta forskningsmetoder. Av kursens 30 hp läses 22,5 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Välfärdens organisering II, 7,5 hp

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete II, 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning IV: Projektarbete, 13 hp

Personlig professionell utveckling IV, 2 hp

Termin 5: Det sociala arbetets praktik I, 30 hp

Kursen ger grundläggande kunskaper och färdigheter angående arbetsmetoder i socialt arbete. Här behandlas samtalsmetodik, teorier om kommunikation, interaktion, samt om frågor om makt och etik. Under kursen ges studenten också fördjupade kunskaper om och färdigheter i socialt arbete genom en längre verksamhetsförlagd utbildningsdel. Här bidrar träning i det sociala arbetets praktik och insikt i socionomens yrkesroll till den personliga professionella utvecklingen. Samtliga 30 hp läses i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i två delkurser:

Metoder i socialt arbete I, 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning V, 22,5 hp

Termin 6: Socialt arbete och kunskapsutveckling, 30 hp

I kursen omsätter studenten sina under utbildningen förvärvade kunskaper i socialt arbete i egen vetenskaplig textproduktion, examensarbetet. Kursen ger fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete, inklusive forskningsetik, kunskapssökning och – analys. Av kursens 30 hp läses 24,5 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete III, 5,5 hp

Teorier i socialt arbete, valbar fördjupning, 7,5 hp

Examensarbete i socialt arbete, 15 hp

Personlig professionell utveckling V, 2 hp

Termin 7: Det sociala arbetets praktik II, 30 hp

Kursen, som läses på avancerad nivå, fördjupar kunskaperna och utvecklar färdigheterna ytterligare omkring metoder i socialt arbete. Andra centrala teman är etiska aspekter på det sociala arbetet, metoder för utvärdering och kvalitetsutveckling samt sambandet mellan socialpolitik och samhällsekonomi. Av kursens 30 hp läses 22,5 hp i ämnet socialt arbete. Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

Välfärdens organisering III, 7,5 hp

Metoder i socialt arbete II, 7,5 hp

Etiska perspektiv på sociala praktiker, 7,5 hp

Verksamhetsanalys och professionsutveckling, 7,5 hp

Examination, betygssättande och tillgodoräknanden

Examination har betydelse för inlärningsprocessen och utgör en kontroll av att målen för utbildningen uppnås av enskilda studenter. Examinationsformerna varieras inom utbildningen. Betyg sätts på genomgångna kurser och delkurser i enlighet med vad som sägs i gällande högskoleförordning. Betygsskalan består av betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd, utom när det gäller delkurserna kring Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och Personlig professionell utveckling (PPU) där den består av Godkänd och Underkänd. Betyget fastställs av en särskilt utsedd lärare (examinator).

Examen

Fullgjord utbildning om 210 hp berättigar till socionomexamen. Ett examensbevis över avlagd socionomexamen utfärdas på begäran av studenten.

Övriga föreskrifter

Utvärdering av utbildningen

Utvärdering görs regelbundet i relation till utbildningens och Högskoleförordningens mål i syfte att ge underlag för kvalitetshöjande åtgärder. Utvärderingar utformas i samarbete mellan studenter, lärare och institutionsstyrelse.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin