Kristina Andersson om lärares förväntningar på Bokmässan

Lärares förväntningar präglar skolprestationerna, det menar Kristina Andersson som är forskare vid Centrum för genusvetenskap och som under Bokmässan i förra veckan pratade om flickors och pojkars skolpresentationer.

- Lärare gör skillnad genom olika förväntningar på flickor och pojkar. Högpresterande flickor beskrivs som flitiga, högpresterande pojkar som begåvade. Men genus präglar också föreställningar om andra företeelser, som skolämnena i sig. Naturvetenskap, teknik och matematik kopplas till maskulina värden, och de kan ingå i pojkars identitetsskapande på ett naturligt sätt. Bilden av forskaren i labbrock är svår att förena med identiteten som tonårsflicka, sade Kristina Andersson i en nyhetsartikel om föredraget som finns att läsa på Nationella sekretariatet för genusforsknings hemsida.

Läs hela nyheten på Nationella sekretariatet för genusforsknings webb

Läs mer om Kristina Andersson

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin