Rapporter
HERO-rapporter
Uppsala universitets studentrekrytering
I rapporten Uppsala universitets studentrekrytering: En övergripande kartläggning av program, kurser och forskarutbildning redovisas resultaten av en översiktlig kartläggning av studentrekryteringen vid Uppsala universitet. Kartläggningen har tagits fram av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (HERO) på uppdrag av Uppsala universitets projekt Oavsett bakgrund under ledning av Cecilia Edin. Syftet har varit att visa på representationen av olika sociala grupper vid universitetets program, fristående kurser och forskarutbildning.
Studien genomfördes av André Bryntesson, Laura Giorio och Mikael Börjesson.
HERO-rapporter 2024:4.
Genomströmning utan att tumma på kvalitén?
I rapporten Genomströmning utan att tumma på kvalitén? Studenters och utbildningsansvarigas erfarenheter av förskollärar- och grundlärarutbildningar vid Uppsala universitet redovisas resultatet från den kvalitativa delstudien i projektet Genomströmning och avhopp på förskollärar- och grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet. Projektet genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet. Syftet med delstudien var att lyfta fram erfarenheter av och perspektiv på förskollärar- och grundskollärarutbildningarna vid Uppsala universitet bland aktiva förskollärar- och grundlärarstudenter, före detta studenter som avbrutit sina studier och utbildningsansvariga som arbetade med utbildningarna.
Studien genomfördes av Emma Laurin och Felix Bengtsson.
HERO-rapporter 2024:3.
Genomströmning och avhopp på grundlärarprogrammet
I rapporten Genomströmning och avhopp på grundlärarprogrammet: Statistisk analys av studenter vid Uppsala universitet redovisas resultatet från en av två kvantitativa delstudier i projektet Genomströmning och avhopp på förskollärar- och grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet. Projektet genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Syftet med denna utredning är att kartlägga faktorer som kan påverka genomströmningen samt att identifiera orsakerna bakom avhopp från grundlärarprogrammet. Delstudien grundas på registerdata och syftar till att ge en övergripande bild av genomströmning, avhopp och studieprestationer på programmet i sin helhet över en längre tidsperiod.
Studien genomfördes av André Bryntesson och Laura Giorio.
Ladda ned rapporten. Pdf, 3 MB.
HERO-rapporter 2023:2.
Genomströmning och avhopp på förskollärarprogrammet
I rapporten Genomströmning och avhopp på förskollärarprogrammet: Statistisk analys av studenter vid Uppsala universitet redovisas resultatet från en av två kvantitativa delstudier i projektet Genomströmning och avhopp på förskollärar- och grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet. Projektet genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Syftet med denna utredning är att kartlägga faktorer som kan påverka genomströmningen samt att identifiera orsakerna bakom avhopp från förskollärarprogrammet. Delstudien grundas på registerdata och syftar till att ge en övergripande bild av genomströmning, avhopp och studieprestationer på programmet i sin helhet över en längre tidsperiod.
Studien genomfördes av André Bryntesson och Laura Giorio.
HERO-rapporter 2024:1.
Undersökning av tvärgående forskning vid Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, Uppsala Universitet
I rapporten Undersökning av tvärgående forskning vid Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, Uppsala universitet: En analys av ansökningsdata, 2015–2021 redovisas resultaten från en pilotstudie som syftade till att utveckla metoder för att studera tvärgående forskning med utgångspunkt i ansökningsdata. Studien har genomförts av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Centre for Integrated Research on Culture and Society (Circus). Projektet är ett samarbete mellan HERO, Circus och planeringsavdelningen vid Uppsala universitet, och har finansierats av Circus.
Studien genomfördes av Johan Boberg, Felix Bengtsson, André Bryntesson och Laura Giorio.
HERO-rapporter 2023:2.
”Genomströmningen är dålig, men de som strömmar igenom är bra”
I rapporten ”Genomströmningen är dålig, men de som strömmar igenom är bra”: Studenters och utbildningsansvarigas erfarenheter av ämneslärarutbildningen vid Uppsala universitet redovisas resultatet från den andra delstudien i projektet Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet. Projektet genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet. Denna intervjustudie syftade till att lyfta fram erfarenheter av och perspektiv på ämneslärarutbildningen vid Uppsala universitet bland både aktiva och före detta ämneslärarstudenter som avbrutit sina ämneslärarstudier. Även utbildningsansvariga som arbetar med ämneslärarutbildning vid Uppsala universitet har intervjuats.
Studien genomfördes av Emma Laurin, Lisa Backman och Ida Lidegran.
HERO-rapporter 2023:1.
Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet
I rapporten Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet: Statistiskt analys redovisas resultatet från den första delstudien i projektet Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet. Projektet genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet. Denna statistiska delstudie syftade till att ge en generell bild av avhopp och genomströmning vid ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet.
Studien genomfördes av Emil Bertilsson, André Bryntesson, Joakim Olsson och Mikael Börjesson.
HERO-rapporter 2022:2.
Covid-19 och universitetet
I rapporten Covid-19 och universitetet: Lärares och studenters erfarenheter redovisas resultat från projektet Covid-19 och universitetet. Studien genomfördes av Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt på uppdrag av rektor för Uppsala universitet. Syftet var att lyfta fram lärares och studenters erfarenheter av digital examination i samband med övergången till distansbaserad undervisning i mars 2020 och skapa en djupare förståelse för vad detta inneburit när det gäller frågor om utbildningens kvalitet och innehåll. Frågor om rättssäkerhet, fusk och redlighet lyfts särskilt fram i rapporten.
Studien genomfördes av Ida Lidegran, Emma Laurin, Joakim Olsson och Cornelia Gustavsson.
Ladda ned rapporten. Pdf, 973 kB.
HERO-rapporter 2022:1.
Övriga rapporter
Ökad kontroll och ökad byråkratisering
Rapporten Ökad kontroll och ökad byråkratisering: En kartläggning av statens styrning av universitet och högskolor är den första delrapporten inom ett större projekt som kartlägger den ökade kontrollen och ökade byråkratiseringen av framförallt de statliga lärosätena i Sverige. Uppdraget tar sin utgångspunkt i att statens direkta styrning av lärosätena minskade genom 1993 års högskolereform. Statens roll förändrades genom denna decentralisering till att mer handla om olika former av granskning, uppföljning och utvärdering i efterhand. Priset för ökad frihet blev således ökad kontroll och utvärdering. Denna ökade kontroll och ökade byråkratisering är dock inte tidigare kartlagd i sina detaljer. I denna första delrapport beskrivs hur styrning och kontroll har utvecklats sedan 1993.
Studien har genomförts av Shirin Ahlbäck Öberg och Johan Boberg vid Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt, Uppsala universitet, på uppdrag av Expertgruppen för analys vid Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
Referenser och citeringar i utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, 2001–2021
Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I denna rapport presenteras en omfattande kartläggning och analys av referenser och citeringar för utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, i syfte att visa den svenska utbildningsvetenskapliga forskningens internationella förankring.
Rapporten visar dels hur svensk utbildningsvetenskap blickar ut i världen via sina referenser, dels i vilka delar av världen som forskningen citeras.
Rapporten är den första av sitt slag och utgör ett viktigt underlag till den utbildningsvetenskapliga kommitténs arbete med att stärka svensk forskning inom området.
Rapporten är skriven av HERO på uppdrag av den utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet.
Kartläggning av utbildningsvetenskaplig forskning, 2001–2021
Over the past 20 years, educational science research has emerged as a well-established research field. This report presents a survey and analysis of educational sciences research in Sweden during the period 2001-2021, focusing on externally funded research and publications in the field.
The report was written by HERO on behalf of the Committee for Educational Sciences at the Swedish Research Council.