Studie publicerad: E-terapeuters syn på acceptans och genomförbarhet av psykologiskt stöd för föräldrar till barn som behandlats för cancer

En person med ett headset på huvudet pratar med någon i ett videosamtal via en laptop

I studien genomfördes intervjuer med tio e-terapeuter. Foto: Mikael Wallerstedt

En nyligen publicerad studie publicerad i DIGITAL HEALTH har undersökt e-terapeuters syn på acceptansen och genomförbarheten av det webbaserade psykologiska stödprogrammet EJDeR och studieprocedurerna i studien ENGAGE. Medan både EJDeR och studieprocedurerna i ENGAGE ansågs acceptabla och genomförbara, föreslog e-terapeuterna kliniska och tekniska förbättringar.

Stöd för föräldrar till barn som behandlats för cancer

Ett stort antal föräldrar till barn som behandlats för cancer rapporterar symtom på depression och ångest. Som svar på detta har forskare inom U-CARE utvecklat EJDeR, en internetadministrerad, guidad, lågintensiv KBT-intervention. EJDeR har levererats via U-CARE-portalen (Portalen), och är utformad för att ge psykologiskt stöd. En viktig del av EJDeR är att föräldrar har regelbunden kontakt med e-terapeuter, som guidar föräldrarna genom EJDeRs stödprogram och erbjuder vägledning via telefon, sms och videosamtal. För att utforska acceptansen och genomförbarheten av EJDeR och förbereda en kommande randomiserad kontrollerad studie (RCT), genomförde forskare inom U-CARE studien ENGAGE.

Syftet med den nyligen publicerade studien var att utforska e-terapeuternas syn på acceptansen och genomförbarheten av EJDeR och studieprocedurerna i studien ENGAGE, för att kunna göra modifieringar inför en RCT. Tio semistrukturerade intervjuer med e-terapeuter genomfördes. Dessa intervjuer transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Två huvudteman identifierades i analysen: Acceptans och genomförbarhet av EJDeR samt Acceptans och genomförbarhet av studieprocedurer i ENGAGE.

Acceptans och genomförbarhet av EJDeR

Doktorand Christina Reuther

Doktorand Christina Reuther, huvudförfattare till artikeln. Foto: Mikael Wallerstedt

E-terapeuterna var generellt nöjda med det stöd de fick, den vägledning de gav till föräldrar och innehållet i interventionen. Samtidigt upplevde e-terapeuter också utmaningar med att ta itu med andra svårigheter, bortom interventionens primära fokus. Christina Reuther, huvudförfattare till artikeln, förklarar:

En utmaning som flera e-terapeuter tog upp var behovet av stöd till föräldrar med svårigheter som trauma, sorg eller perfektionism. De föreslog att EJDeR skulle kunna individualiseras, till exempel genom att låta föräldrar berätta om deras erfarenhet av cancer.

Acceptans och genomförbarhet av studieprocedurer i ENGAGE

E-terapeuterna uppfattade överlag rekryteringen och utbildningen av e-terapeuter som acceptabel, men det fanns ett behov av ytterligare teknisk utbildning och större fokus på skriftlig kommunikation via Portalen. Portalen, som användes för att leverera EJDeR-interventionen, ansågs generellt vara användarvänlig, även fast tekniska problem påverkade e-terapeuternas vägledning.

Ett område i vilket e-terapeuter föreslog förbättringar var bibehållande av föräldrar. Christina Reuther:

Flera e-terapeuter uttryckte att föräldrar inte hade tillräckligt med tid att engagera sig i EJDeR. Bristande motivation bland föräldrar var en annan utmaning för att bibehålla dem. Detta kan delvis förklaras av att vissa föräldrar deltog i studien av altruistiska skäl, snarare än utifrån sina egna psykologiska behov.

Att behålla e-terapeuter och hålla dem motiverade var en annan utmaning som e-terapeuterna gav uttryck för.

E-terapeuter förklarade att de tyckte att det var tidskrävande att fylla i pappersbaserade patientjournaler varje vecka, säger Christina Reuther. Kommunikationen med forskargruppen ansågs dock i allmänhet vara smidig och okomplicerad.

Läs artikeln

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin