Syllabus for Second Language Learner's Literacy Development
Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
Syllabus
- 7.5 credits
- Course code: 5NS193
- Education cycle: First cycle
-
Main field(s) of study and in-depth level:
Swedish as a Second Language G1F
Explanation of codes
The code indicates the education cycle and in-depth level of the course in relation to other courses within the same main field of study according to the requirements for general degrees:
First cycle
- G1N: has only upper-secondary level entry requirements
- G1F: has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
- G1E: contains specially designed degree project for Higher Education Diploma
- G2F: has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
- G2E: has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements, contains degree project for Bachelor of Arts/Bachelor of Science
- GXX: in-depth level of the course cannot be classified
Second cycle
- A1N: has only first-cycle course/s as entry requirements
- A1F: has second-cycle course/s as entry requirements
- A1E: contains degree project for Master of Arts/Master of Science (60 credits)
- A2E: contains degree project for Master of Arts/Master of Science (120 credits)
- AXX: in-depth level of the course cannot be classified
- Grading system: Fail (U), Pass (G), Pass with distinction (VG)
- Established: 2013-03-20
- Established by:
- Revised: 2022-06-07
- Revised by: The Department Board
- Applies from: Spring 2023
-
Entry requirements:
At least 22.5 credits from Swedish as a Second Language A
- Responsible department: Department of Scandinavian Languages
Syllabus Revisions
- Latest syllabus (applies from Spring 2023)
- Previous syllabus (applies from Autumn 2020)
- Previous syllabus (applies from Spring 2013)
Reading list
Reading list
Applies from: Spring 2023
Some titles may be available electronically through the University library.
-
Damber, Ulla
Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället
Part of:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 661-684Mandatory
-
Eklund Heinonen, Maria;
Lennartsson Hokkanen, Ingrid
Textstrategier för akademiskt skrivande : En smidigare övergång till högre studier
Part of:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 96-109Mandatory
-
Freebody, Peter;
Kindenberg, Björn
Critical literacy : Pedagogy, diversity and the digital environment
Part of:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 276-287Mandatory
-
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Gibbons, Pauline
Heljesten, Eva;
Sävström, Rolf
Sjöqvist, Lena
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Mandatory
-
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl.: Stockholm: Skolverket, 2012
-
Hedman, Christina
Flerspråkig elev med dyslexi?
Part of:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 98-128Mandatory
-
Hedman, Christina
Läsutveckling hos flerspråkiga
Part of:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 78-97Mandatory
-
Jalali-Moghadam, Niloufar;
Hedman, Christina
Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools [Elektronisk resurs]
2016
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-131238
2, 1-18
Mandatory
-
Lindholm, Anna
Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier
Part of:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningMandatory
-
Magnusson, Ulrika
Skrivande på ett andraspråk
Part of:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 633-660Mandatory
-
Norlund Shaswar, Annika;
Wedin, Åsa
Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]
Mandatory
-
Pugh, Kenneth;
Verhoeven, Ludo
Introduction to This Special Issue : Dyslexia Across Languages and Writing Systems
Part of:
Scientific studies of reading. [Elektronisk resurs] : the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading[Mahwah, NJ]: L. Erlbaum Associates, 1997-
vol. 22 (2018) nr. 1 s. 1-6Mandatory
-
Reichenberg, Monica;
Fröhling, Thomas
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet
2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014
Mandatory
-
Rosén, Jenny;
Wedin, Åsa
Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi : Funktionalitet, mångfald och social rättvisa
Part of:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 192-204Mandatory
-
Sellgren, Mariana
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011
Mandatory
-
Skillmark, Albin;
Skoog, Marianne;
Wahlström, Ninni
Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering
Part of:
Critical literacy i svensk klassrumskontextUmeå: Umeå universitet, 2015
(2015) s. 175-187Mandatory