Lärteorier i praktiken

  • Date: 16 April 2024, 13:15–15:00
  • Location: Ångström Laboratory, 104130, Ada Lovelace
  • Type: Seminar
  • Organiser: TUR, the Council for Educational Development at the Faculty of Science and Technology
  • Contact person: Stefan Pålsson

Vad betyder de olika lärteorierna egentligen för dig och mig som lärare? Hur tolkar vi dem? Har de någon betydelse i praktiken? Är de ett stöd i det pedagogiska arbetet?
Seminariet förutsätter inte tidigare kunskap om lärteorier; vi kommer att diskutera några lärteorier utifrån ett praktiskt och konkret perspektiv.

Synen på hur lärande går till påverkar vårt sätt att undervisa. Olika synsätt uttrycks i olika lärteorier som behaviorism, kognitivism, konstruktivism och socialkonstruktivism. Ofta kopplas t ex studentaktiva undervisningsmetoder samman med konstruktivism, vilket gör att många idag ”bekänner” sig till just konstruktivism. Samtidigt hävdas det ibland att konstruktivism innebär att man konstruerar sin egen sanning, att det alltså inte finns några objektiva sanningar, och att konstruktivismen därför leder "studentcentrerat trams" (se debattartikel i Svenska Dagbladet 2024-02-12).

Men vad betyder de olika lärteorierna egentligen för dig och mig som lärare? Hur tolkar vi dem? Har de någon betydelse i praktiken? Är de ett stöd i det pedagogiska arbetet?

Seminariet förutsätter inte tidigare kunskap om lärteorier; vi kommer att diskutera några lärteorier utifrån ett praktiskt och konkret perspektiv.

Anmälan till tur-teknat@uu.se senast fredag 12/4 om du vill ha fika.

Välkommen
Stefan Pålsson och Maja Elmgren, TUR

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin