Från lärteori till praktik och praktik till lärteori
- Date: 27 September 2024, 10:15–12:00
- Location: Ångström Laboratory, 105130, Elsa-Karin Boestad-Nilsson
- Type: Workshop
- Organiser: TUR - Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd
- Contact person: Maja Elmgren
Vi har alla tankar om vad lärande är och hur vi ska undervisa, vilket styr hur vi lägger upp vår undervisning och bedömer våra studenter. Tankar om detta ska också visas i den pedagogiska grundsynen, som ofta efterfrågas vid anställning och befordran. Grundsynen kan förankras i någon av de lärteorier som återfinns i den pedagogiska forskningen. Vi kommer att utgå från era erfarenheter i diskussionen om hur praktik kan relateras till lärteori. Inga tidigare kunskaper om lärteorier krävs, eftersom de kommer att presenteras under inledningen.
Inför tillfället är det bra om du väljer ut ett undervisningsmoment du är nöjd med och reflekterar över följande frågor:
• Vad är undervisningsmomentets innehåll? Väsentliga begrepp, teorier, färdigheter etc.
• Vad syftar undervisningsmomentet till?
• Vilket format är det på undervisningsmomentet? Labb, föreläsning, seminarium etc.
• Varför har formatet valts?
• Hur många studenter brukar delta i undervisningsmomentet (gruppstorlek)?
• Finns det någon undervisningsmetod eller undervisningsidé som ligger till grund för undervisningen? Vad kallas den och vad går den ut på?
Välkomna
Christopher Robin Samuelsson och Maja Elmgren