Swedish as a Second Language B
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS187
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan., Skolverket, 2017Compulsory
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 817–856Compulsory
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2021]Compulsory
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009Compulsory
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Part of: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, p. 28–38Compulsory
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Part of: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Compulsory
- McNamara, T. F., Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2015Compulsory
- Nation, I. S. P., Learning vocabulary in another language, third edition, Cambridge, Cambridge University Press, 2022Compulsory
- Nygård Larsson, Pia, Text, språk och lärande i naturvetenskap, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 579–604Compulsory
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Rydell, Maria, Construction of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education, Stockholm, Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]Compulsory
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Compulsory
- Walters, Scott, Ethics and fairness, Part of: The Routledge handbook of language testing, London, Routledge, 2017, p. 563–575Compulsory
Main group 2
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 661–684Compulsory
- Eklund Heinonen, Maria; Lennartsson Hokkanen, Ingrid, Textstrategier för akademiskt skrivande: En smidigare övergång till högre studier, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 96–109Compulsory
- Freebody, Peter; Kindenberg, Björn, Critical literacy: Pedagogy, diversity and the digital environment, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 276–287Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012Compulsory
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 98–128Compulsory
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 78–97Compulsory
- Ivanic, Roz, Discourses of writing and learning to write, Part of: Language and education: an international journal, vol. 18, no. 3, 2004, p. 220–245Compulsory
- Jalali-Moghadam, Niloufar; Hedman, Christina, Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools, 2016Compulsory
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, no. 1, 2019, p. 69–92Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 633–660Compulsory
- Norlund Shaswar, Annika; Wedin, Åsa, Språkdidaktik för SFI: att undervisa vuxna andraspråksinlärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Compulsory
- Pugh, Kenneth; Verhoeven, Ludo, Introduction to This Special Issue: Dyslexia Across Languages and Writing Systems, Part of: Scientific studies of reading.: the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading, vol. 22, no. 1, 2018, p. 1–6Compulsory
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Compulsory
- Rosén, Jenny; Wedin, Åsa, Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi: Funktionalitet, mångfald och social rättvisa, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 192–204Compulsory
- Skoog, Marianne; Wahlström, Ninni; Skillmark, Albin, Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering, Part of: Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå, Umeå universitet, 2015, p. 175–187Compulsory
Main group 3
- Bijvoet, Ellen, Attityder till spår av andra språk i svenskan: En forskningsöversikt, Part of: Rapporter från Språkrådet, vol. 12, 2020Compulsory
- Bijvoet, Ellen; Senter, Karin, Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv, 2021Compulsory
- Bijvoet, Ellen, Språkattityder och språkideologier, Part of: Sociolingvistik, 3 uppl., Liber, 2024, p. 85–109Compulsory
- Bylin, Maria; Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Part of: Sociolingvistik, 3 uppl., Liber, 2024Compulsory
- Eliaso Magnusson, Josefina, »Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset«: om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 10, no. 1, 2015, p. 7–28Compulsory
- Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques, Introducing multilingualism: a social approach, Second edition., Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge, 2018Compulsory
- Kolu, Jaana, » just de niillä oli sovmorgon »: Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors, 2017Compulsory
- Lainio, Jarmo, Flerspråkighet och språkkontakter i Sverige, Part of: Sociolingvistik, 3 uppl., Liber, 2024Compulsory
- Learning to live with "Languages", Part of: Applied Linguistics Review, vol. 7, no. 3, 2016, p. 279–303Compulsory
- Norrby, Catrin, English in Scandinavia: Monster or Mate? Sweden as a Case Study, Bristol, Multilingual Matters, 2015Compulsory
- Senter, Karin, Förortsförankrat tal, Part of: Sociolingvistik, 3 uppl., Liber, 2024, p. 181–198Compulsory
- Sundgren, Eva, Inledning, Part of: Sociolingvistik, 3 uppl., Liber, 2024Compulsory
- Milani, Tommaso M.; Salö, Linus, Sveriges nationella minoritetsspråk: nya språkpolitiska perspektiv, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2023]Compulsory
- Åhlund, Anna; Aronsson, Karin, Stylizations and alignments in a L2 classroom: Multiparty work in forming a community of practice, Part of: Language & communication, vol. 43, 2015, p. 11–26Compulsory
- Åhlund, Anna; Jonsson, Rickard, Peruvian meatballs?: Constructing the Other in the performance of an inclusive school, Part of: Nordic journal of migration research, vol. 6, no. 3, 2016, p. 166–174, LänkCompulsory
Main group 4
- Andersson, Per-Yngve, Världen är alltid större än mina tankar: Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, p. 215–238Compulsory
- Boglind, Ann; Olofsson, Mikael, Nyanlända elever och skönlitteratur, Skolverket, 2017, LänkCompulsory
- Bråbäck, Lena; Sjöqvist, Lena, Kan man vara dumdristig om man är modig?: Om skönlitteratur som medel för lärande, Part of: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Compulsory
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning: med särskilt fokus på avancerade inlärare, Part of: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle, Lund, Studentlitteratur, 2004, p. 171–195Compulsory
- Lim Falk, Maria, Planera för progression, Stockholm, 2018Compulsory
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
- Boyd, Sally; Ericsson, Stina, Sociolingvistik i praktiken, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Compulsory
- Wiklund, Ingrid; Landmark, Dan, Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning, Part of: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Compulsory
- Östman, Carin, Det klappande hjärtat: Gestaltning och förväntan i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien, Part of: Det skönlitterära språket: tolv texter om stil, 1. uppl., Stockholm, Morfem, 2015Compulsory
- Bergman, Lotta; Bringéus, Eva; Economou, Catarina, Litteraturundervisning och interkulturella möten, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Compulsory
* Compulsory