SJAS - Självständigt arbete i skola och förskola

Flicka skriver på tavlan.

Foto: Mikael Wallerstedt

Vad är SJAS?

  • SJAS är lärarstudenternas självständiga arbete med frågeställningar och didaktiska dilemman som de har identifierat i samband med sin VFU.
  • Med SJAS får studenterna möjlighet att efter avslutad VFU samla in undersök­ningsmaterial i sin partnerskola/partnerförskola.
  • SJAS är ett samverkansprojekt mellan partnerskolor/partnerförskolor och Uppsala universitet.

Hur genomförs SJAS?

  • VFU-kursledare ger studenterna information om SJAS i samband med VFU-kursens introduktion.
  • VFU-kursledare informerar VFU-besökande universitetslärare om SJAS.
  • Kontaktlärare på partnerskolan/partnerförskolan informerar VFU-handledarna om SJAS.
  • Kontaktlärare uppmuntrar VFU-handledare att samtala med studenterna om möjliga ämnen och didaktiska dilemman som kan ligga till grund för SJAS.
  • Med stöd av uppsatshandledare på universitetet formulerar sedan studenterna syfte och frågeställningar för sina självständiga arbeten.
  • Kontaktlärare på partnerskolan/partnerförskolan stödjer efter praktikperiodens slut studenter som ska samla in undersökningsmaterial.
  • Universitetets lärare sköter all handledning och examination av studenternas självständiga arbeten.
  • Resultaten i de självständiga arbetena återkopplas till samverkansparterna i en abstract-samling, en SJAS-volym, som ges ut digitalt efter varje termin.

Varför SJAS?

  • Samverkansprojektet kan bidra till vetenskaplig förankring, kompetens- och verksamhetsutveckling i skola och förskola.
  • SJAS stärker och utvecklar studenternas kunskap om professionen.
  • Insamling av studenternas undersökningsmaterial underlättas för alla parter.
  • SJAS är en del i samverkansavtalet mellan huvudmän och Uppsala universitet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin