SJAS - Självständigt arbete i skola och förskola
Vad är SJAS?
- SJAS är lärarstudenternas självständiga arbete med frågeställningar och didaktiska dilemman som de har identifierat i samband med sin VFU.
- Med SJAS får studenterna möjlighet att efter avslutad VFU samla in undersökningsmaterial i sin partnerskola/partnerförskola.
- SJAS är ett samverkansprojekt mellan partnerskolor/partnerförskolor och Uppsala universitet.
Hur genomförs SJAS?
- VFU-kursledare ger studenterna information om SJAS i samband med VFU-kursens introduktion.
- VFU-kursledare informerar VFU-besökande universitetslärare om SJAS.
- Kontaktlärare på partnerskolan/partnerförskolan informerar VFU-handledarna om SJAS.
- Kontaktlärare uppmuntrar VFU-handledare att samtala med studenterna om möjliga ämnen och didaktiska dilemman som kan ligga till grund för SJAS.
- Med stöd av uppsatshandledare på universitetet formulerar sedan studenterna syfte och frågeställningar för sina självständiga arbeten.
- Kontaktlärare på partnerskolan/partnerförskolan stödjer efter praktikperiodens slut studenter som ska samla in undersökningsmaterial.
- Universitetets lärare sköter all handledning och examination av studenternas självständiga arbeten.
- Resultaten i de självständiga arbetena återkopplas till samverkansparterna i en abstract-samling, en SJAS-volym, som ges ut digitalt efter varje termin.
Varför SJAS?
- Samverkansprojektet kan bidra till vetenskaplig förankring, kompetens- och verksamhetsutveckling i skola och förskola.
- SJAS stärker och utvecklar studenternas kunskap om professionen.
- Insamling av studenternas undersökningsmaterial underlättas för alla parter.
- SJAS är en del i samverkansavtalet mellan huvudmän och Uppsala universitet.