Bränslen och kemikalier från koldioxid och solenergi

Framställning av syntetiska bränslen är en förutsättning för omställningen till ett fossilfritt samhälle. Bränslen som till exempel vätgas som syntetiseras med hjälp av elektrolys kallas e-bränsle. När förnybar el används för elektrolysen blir resultatet fossilfria bränslen, som går snabbare att framställa än biobränslen och samtidigt inte konkurrerar om odlingsmark.

Solbränslen kallas de syntetiska bränslen som framställts genom direkt omvandling av solenergi. Direkt omvandling innebär att solenergin omvandlas till bränsle i en fotokemisk process, utan elektrisk ström som mellanled. Ett annat ord för solbränsle är artificiell fotosyntes. Solbränsle kan framställas i en så kallad fotoelektrokemisk cell, men även med hjälp av fotobiologiska mikroorganismer som till exempel cyanobakterier.

Forskning pågår för att utveckla och förbättra framställningen av bränslen och kemikalier från luftens koldioxid.

Vid Uppsala universitet sker forskningen vid Centrum för Artificiell Fotosyntes (webbplatsen är på engelska). Uppsala universitet samarbetar med Umeå universitet, Lunds universitet och Kungliga Tekniska högskolan.

Om artificiell fotosyntes och solbränslen på institutionen för kemi-Ångströms webbplats

Om biofysikalisk och bio-oorganisk kemi på institutionen för kemi-Ångströms webbplats

Om mikrobiell kemi på institutionen för kemi-Ångströms webbplats

Makroförstoring av cyanobakterier i grönt.