Demokrati och högre utbildning
I en tid då graden av demokrati i världen sjunker ifrågasätts också universitetens position som garanter för oberoende och kritisk kunskap allt oftare. Därmed skakas grunderna för den demokratiska samhällsordningen på flera sätt. Att öka kunskapen om relationen mellan högre utbildning och demokrati, och hur denna behöver utvecklas och förändras, kommer därmed att vara en central fråga för framtiden.
Nyheter
- Professor Ashok Swain har 500 000 följare på twitter 31 mar 2023
- Vart är den muslimska världen på väg? 29 mar 2023
- Demokratiforskare deltar i litteraturfestival 20 mar 2023
- Jämställdheten i riksdagen kan förbättras 2 mar 2023
- Tidiga insatser kan förebygga gängvåld 28 feb 2023
- ”Det fanns inte ett Sovjet – det fanns många Sovjet” 26 jan 2023
- Politiskt utanförskap riskerar att undergräva demokratin 2 dec 2022
- Konferens: 30 år av EU-medborgarskap 18 nov 2022
- Vår sköra demokrati 2 nov 2022
- De möter kärnvapenhotet med kunskap 19 okt 2022
Kalendarium
-
Building a Feminist Archive: A Workshop
-
Mary Wollstonecraft Goes to University: A Symposium
-
Universitetet som en katalysator för förändring av politisk kultur: Liberaliseringen av en jordansk ökenstad
-
Medicinens demokratisering: Universiteten, demokratin och etiken, ca 1960-2019
-
Effektiv fastighetsförvaltning: Kungliga byggnadsstyrelsen och Akademiska hus 1980–2020
Nyhetsbrev mars

Möt våra forskare

När forskare skräms till tystnad sätts den akademiska friheten under press. Annika Nilsson vill ta reda på vilket rättsligt skydd den akademiska friheten har och vem som ansvarar för upprätthållandet av skyddet.

Intervju med Patricia Mindus
Projektledare Patricia Mindus berättar om sin roll i Demokrati och högre utbildning.

Intervju med Dag Blanck
Projektledare Dag Blanck berättar om sin roll i Demokrati och högre utbildning.

Intervju med Christina Kullberg
Projektledare Christina Kullberg berättar om sin roll i Demokrati och högre utbildning.