Knivstaprofiler kampanjade för en nyktrare Valborg

Inför Valborg kampanjade flera Knivstaprofiler för att påverka ungdomars inställning till alkohol.

(Bild borttagen)

I samband med Valborg begår flera ungdomar alkoholdebut. Många är för unga för att själva köpa alkohol och ber någon i sin omgivning att köpa ut. Att stå emot är inte alltid enkelt, och en morgon i sena april genomförde flera Knivstaprofiler en kampanj mot langning av alkohol till ungdomar. Klockan 06.15 samlades lokalpolitiker, poliser, räddningstjänst, Röda Korset och kommunala hälsoplanerare vid Knivsta station för att dela ut drygt 1000 exemplar av broschyren Tänk Om till tågresenärerna.
– Vi uppskattar att tio procent av de resande kommer från Uppsala, vilket innebär att vi även når många utanför kommunen. Vår förhoppning är att varje utdelad broschyr kommer att läsas av fem personer genom spridning via tågstolar, arbetsplatser eller skolor, säger Alf Ahlstedt, vice ordförande i Knivsta socialnämnd.

Affischer kommer att sitta uppe som påminnelse till och med skolavslutningen. Länsstyrelsen bekostar materialet och de som delar ut materialet har valt att göra det på sin fritid.
– Det här är en viktig förebyggande insats för att påverka inställningen till alkohol, i synnerhet bland ungdomar och tonåringar. Just Valborg förknippas hos många i hög grad med alkohol, med det följer misshandel och övergrepp långt ned i åldrarna. Får vi bara bort en misshandel, våldtäkt eller alkoholförgiftning så är det en stor framgång. En misshandel kostar samhället i genomsnitt 250 000 kronor utöver det mänskliga lidandet. En våldtäkt kan kosta så oändligt mycket mer, kanske livet ut, säger Alf Ahlstedt.

Kampanjen genomförs i samverkan med, bland annat, Systembolaget, vårdcentraler, Sinnligt, U-FOLD och Nattvandrarna.
 

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin