Familjer, grannskap och barns utbildningsresultat

Att förstå huruvida skillnader i utbildningsresultat för barn som växer upp i olika områden beror på platsens påverkan eller på bostadssortering är en viktig fråga inom ekonomisk forskning och policy. Vi uppskattar platsens påverkan genom att kontrollera för skillnader i observerade familjekarakteristika mellan olika områden, med hjälp av maskininlärning och omfattande svenska administrativa data.Vi fokuserar på universitetsinskrivning och finner att observerade familjekarakteristika förklarar 70–80 procent av skillnaderna mellan barn som växer upp i olika områden. Den återstående oförklarade skillnaden utgör en övre gräns för storleken på platsens påverkan, eftersom den även inkluderar effekterna av oobserverade familjekarakteristika.Vi analyserar systematiskt hur storleken på den oförklarade skillnaden varierar mellan barn från olika typer av familjer och finner att den är större för barn till lågutbildade föräldrar. Den oförklarade skillnaden mellan stad och landsbygd är större för pojkar och andragenerationsinvandrare, medan den oförklarade skillnaden mellan rika och fattiga stadsdelar är större för flickor och barn med inrikes födda föräldrar. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att skillnader i universitetsinskrivning mellan olika områden främst beror på bostadssortering av familjer snarare än på platsens direkta påverkan.

Forskare

Yaroslav Yakymovych, Majken Stenberg, Matz Dahlberg, Torsten Santavirta

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin