Vägar till läsning: ungas deltagande i digitala läsgemenskaper
Beskrivning
Doktorandprojektet berör relationen mellan ungas läsande och digitala läsgemenskaper. Genom att använda deltagande forskningsmetoder tillsammans med unga 16–19 år, syftar studien till att utforska hur unga använder och förstår digital läs-och bokkultur, exempelvis sociala mediefenomen som BookTok. Projektets forskningsfrågor berör deltagande, förutsättningar och kunskap i relation till unga personer och digitala läsgemenskaper. Vilka är möjligheterna och begränsningarna för deltagande i digitala läsgemenskaper? Hur kommer engagemanget i gemenskaperna till uttryck? Hur påverkar deltagandet i gemenskaperna läs- och informationspraktiker, som att söka efter och välja vad man ska läsa?
Jag är en del av den nationella forskarskolan i biblioteks-och informationsvetenskap ReSource: Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer, finansierad av Vetenskapsrådet. Jag har en dubbel tillhörighet, som forskarstudent vid Uppsala unversitet, och anställd som doktorand vid Södertörns högskola.
Avhandlingen (monografi) kommer att skrivas på engelska.
Handledare: Kerstin Rydbeck, professor vid Uppsala universitet och Pamela Schultz Nybacka, docent vid Södertörns högskola.