Öppen workshop om elflyg och flygplatselektrifiering
- Datum: 20 november 2024, kl. 14.00–15.30
- Plats: Digitalt evenemang, Online
- Typ: Workshop
- Webbsida
- Arrangör: Institutionen för elektroteknik, avdelningen för elektricitetslära
- Kontaktperson: Jennifer Leijon
Hur ser framtiden ut för elektrifieringen av flygsektorn? Vilka är möjligheterna och utmaningarna med framtidens elflyg och elektrifieringen vid flygplatserna? Nu vill vi bjuda in alla er intresserade till en workshop med god dialog om elektrifiering vid flygplatser och om elflyg. Workshopserien Ready4Takeoff genomförs inom forskningsprojektet TAKEOFF som finansieras av Energimyndigheten. Välkommen!

Välkommen till en öppen workshop online om elflyg och flygplatselektrifiering!
Workshopen är 20 november 2024 kl. 14.00-15.30 online.
Anmälan till workshopen sker via denna länk senast 8 november 2024: https://doit.medfarm.uu.se/bin/kurt3/kurt/8875786
De som anmält sig får en Zoom-länk till workshopen innan själva eventet. Bjud gärna in de som ni tror kan vara intresserade av workshopen.
Hur ser framtiden ut för elektrifieringen av flygsektorn? Inom workshopserien Ready4Takeoff vill vi nu bjuda in alla intresserade till en god dialog om elektrifiering vid flygplatser och om elflyg. Nu är det dags för den första öppna workshopen inom Ready4Takeoff. Temat för denna workshop är att analysera forskningsfrågorna inom projektet TAKEOFF (se gärna nedan). Alla som är intresserade är varmt välkomna att anmäla sig. Workshopserien Ready4Takeoff genomförs inom forskningsprojektet Stärkt kompetensförsörjning, riskhantering och teknisk-ekonomiska förutsättningar för omställningen mot batterielektriska flyg och hållbar elektrifiering vid nationella flygplatser (TAKEOFF) som finansieras av Energimyndigheten.
Välkommen!
Forskningsfrågorna är dessa:
F1. Vilka är framgångsfaktorer och hinder för teknisk-ekonomisk kompetensförsörjning, kunskapsbyggnad samt innovation för hållbar elektrifiering av flyget?
F2. Hur kan vi gemensamt främja kunskap, kompetens, och innovation inom batterielektriska flyg och dess resilienta och hållbara elsystem för omställning mot fossilfritt och hållbart resande nationellt?
F3. Vilka åtgärder krävs för att öka kunskap, kompetens och innovation inom infrastruktur, laddstrategier och elförsörjning vid flygplatsen för att möjliggöra laddning av batterielektriska flyg?
F4. Vilka beredskapsstrategier för att bemöta ev. risker såsom EMC, EMI, eller brand kan öka resiliens och robusthet vid elektrifiering av flyget och flygplatser?
F5. Vilka effekter har elektrifieringen av flyget utifrån företagsekonomiska perspektiv på både flyg- och flygplatsutveckling?