Motverka spridningen av AMR via konsumentbeteende – Spela ut AMR-kortet
Grundinformation
- Period: 2024-01-01 – 2028-12-31
Beskrivning
Global livsmedelsproduktion bidrar till uppkomsten och spridningen av antibiotikaresistenta bakterier och antibiotikaresistenta gener, vilket har en allvarlig inverkan på folkhälsan. Antibiotikaresistens, t.ex. antimikrobiell resistens (AMR) är ett tvärsektoriellt problem i näringskedjan. Konsumentbeteende ses ofta som ett sätt att driva på för en mer ansvarsfull användning av antibiotika i den globala livsmedelsproduktionen.
Syftet med forskningsprojektet är att kartlägga och undersöka konsumenters köpvanor kopplat till deras kunskap om AMR som en hälsorisk. Syftet är också att föreslå utbildningsmodeller för att utbilda konsumenter till att bli mer handlingsmedvetna när det gäller matinköp, det vill säga öka deras vilja och förmåga att påverka sin livsstil och levnadsvillkor på ett sätt som inkluderar en långsiktig och hållbar folkhälsa.