Hannah Siegrist: Slutventilering

Äldre karta över S-bahn i Berlin.
  • Datum: 5 december 2024, kl. 13.00–16.00
  • Plats: Engelska parken, 6-3025 (Rausingrummet)
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Institutionen för idéhistoria
  • Kontaktperson: Hanna Hodacs

Högre seminariet i idéhistoria

Hannah Siegrist slutventilierar sitt avhandlingsmanus med den preliminära titeln: Berlins rumskrig: Den spårbundna närtrafiken och kampen om stadens utformning, 1945–1990

Slutseminarieopponent: Professor Marie Cronqvist, Linköpings universitet

Beskrivning:

Under seminariet diskuteras manusutkastet till avhandlingen Berlins rumskrig: Den spårbundna närtrafiken och kampen om stadens utformning, 1945–1990 (arbetstitel). Syftet med avhandlingen är att belysa hur tågtrafiken bidrog till produktionen av stadsrum i kalla krigets Berlin, för att därigenom kasta ljus på det ideologiska rumskrig som utkämpades i staden mellan åren 1945 och 1990. Utifrån nedslag i trafikhistorien tolkas ett antal särskilt betydelsefulla trafikpolitiska projekt, utifrån deras betydelse för produktionen av stadsrum och i förlängningen som aspekter av öst- och västmakternas ideologiproduktion.

Berlins tåg- och tunnelbanesystem var omstridda system under kalla krigets tidiga, skälvande år. Tåg- och tunnelbanesystemens direkta betydelse för upptrappningen av kriget, samt för de händelseförlopp som gjorde Berlin till arena för sammandrabbningen mellan Väst- och Östblocken, skiljer dem från andra trafik- och kommunikationssystem i staden. Det faktum att närtrafikens järnvägssystem i stort var indelat i två åtskilda delar, med skilda ideologiska konnotationer, är ytterligare ett skäl till att just dessa systems inverkan på utformningen av Berlin som stad är särskilt intressanta att studera. Under en lejonpart av kalla kriget förfogade DDR över S-Bahn-systemet, medan Västberlin under samma period kontrollerade merparten av U-Bahn-linjerna i staden. Därmed möjliggör undersökningen av de båda trafiksystemen även studiet av hur två politiska ordningar – västlig, liberal demokrati och kommunistisk diktatur enligt sovjetisk modell – förhöll sig till de trafikanordningar som hade överlåtits som arv från tidigare styrelseskick, till den gräns som löpte genom staden, samt till stads- och trafikplanering mer allmänt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin