Läkemedel i miljön en av många nya fristående kurser vid Farmaceutiska fakulteten

År 2021 utökar Farmaceutiska fakulteten sitt redan breda utbud av fristående kurser. Till nyheterna hör Läkemedel i miljön, Biologiska läkemedel och Introduktion till Nanoläkemedel – teman som svarar väl mot samhällets utmaningar.

(Bild borttagen) 15 mars öppnar antagningen till årets fristående kurser vid Farmaceutiska fakulteten

Anja Sandström, prodekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, varför gör fakulteten den här satsningen just nu?
– Regeringen gör stora investeringar i kunskap och livslångt lärande, och vår fakultet har fått medel att utveckla kurser med fokus på aktuella utmaningar i samhälle och vård. Redan 2021 erbjuder vi en relevant och spännande mix, men vi blickar även framåt och kommer kontinuerligt att finjustera vårt utbud, dels utifrån den expertis vi besitter, dels utifrån vad kursdeltagare och omvärld efterfrågar.

(Bild borttagen) Anja Sandström, Farmaceutiska fakulteten

Vad är i fokus för årets kursutbud?
– Miljö och hållbarhet är en oerhört aktuell fråga inom farmacin, och vår nya kurs Läkemedel i miljön (Länk borttagen) under ledning av Björn Wettermark som anslutit från KI har alla förutsättningar att bli lyckad. Vi omsätter också vår offensiv inom Läkemedelsformulering och Biologiska läkemedel i kurser som utan tvekan kommer att omfatta den senaste forskningen. Att vi i år satsar extra på onlinekurser, till exempel Läkemedel vid graviditet och amning, ökar vår räckvidd bortom Uppsalaregionen. Kort sagt följer vi många intressanta spår.

Vad kan deltagarna förvänta sig av kurserna?
– Framför allt att uppdatera sina farmaceutiska kompetenser med dagsaktuell kunskap, våra lärare är ju väl förankrade i både ledande forskning och samtida utmaningar. Det är också ett unikt tillfälle att knyta kontakter med framtidens svenska och internationella läkemedelsexperter, då kurserna är valbara även för studenter vid fakultetens Apotekarprogram och masterutbildningar.

(Bild borttagen) Christina Wedén leder sommarkurs om tryffelsvamp

Vilka målgrupper vänder sig kurserna till?
– Vi möter många yrkesverksamma inom läkemedelsbranschen och vården som vill fördjupa och uppdatera sina kunskaper. Andra stora grupper är studenter och nyutexaminerade alumner som vill specialisera sin kompetens. Men du behöver absolut inte vara utbildad farmaceut för att ha utbyte av innehållet. Flera av våra kurser lockar nyfikna från helt andra fält, en populär kombination är en semester på Gotland för vår sommarkurs Kemi, biologi och ekologi hos tryffelsvampar.

Vad krävs för att delta i en kurs?
– Vi resonerar snarare att alla ska kunna delta oavsett förutsättningar. Därför erbjuder vi både digitala distanskurser och undervisning på plats. Vi har kurser på engelska och svenska, kvällstid och dagtid, under terminer och semesterveckor. Visar det sig att någon likväl inte har möjlighet att delta i våra kurser av praktiska anledningar är det självklart något vi tar till oss inför kommande år.

Vilken utveckling i fakultetens kursutbud väntar på sikt?
– Vi bevakar kontinuerligt vår omvärld för att identifiera nya och framtida utmaningar. I veckan tog vi till exempel del av en rapport från International Pharmaceutical Federation, FIP, som efterlyser ett ökat inslag av digital hälsa i farmaceutisk undervisning, såväl under studietiden som regelbundet när man arbetar på apotek. Samma rapport visar även att många farmaceuter vid apotek saknar tillräcklig kunskap om artificiell intelligens, ett ämne som gränsar till Bioinformatik där vår fakultet erbjuder allt fler kurser. Sammantaget fyller vi en viktig roll, och fristående kurser är enklare att navigera än fleråriga program för att möta nya behov.

Mer information

Läs även

  • Rapport  FIP digital health in pharmacy education (Länk borttagen)

KONTAKT

(Bild borttagen) Anja Sandström
prodekan, utbildning på grundnivå och avancerad nivå
anja.sandstrom@ilk.uu.se, 018-471 5026

text: Magnus Alsne, foto: Mikael Wallerstedt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin