Ny bok om att förhindra greenwashing
Juridiska institutionens forskare i civilrätt Oskar Mossberg släpper tillsammans med Erik Bengtson (forskare i retorik vid litteraturvetenskapliga institutionen UU och lektor i samma ämne vid Södertörns högskola) boken The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric. Boken finns att köpa men den är också öppet tillgänglig.
Boken är ett delresultat av det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Miljöutfästelser inom energisystemet, finansierat av Energimyndigheten. Den juridiska och retoriska forskningen kretsar kring hur vi som samhälle kan röra oss bort från en situation med utbredd greenwashing och problematisk företagskommunikation, mot en situation där bättre grön marknadsföring kan bidra till klimatomställning och hållbar utveckling. Det är också temat för boken som presenterar ett teoretiskt ramverk för analys och diskussion av grön marknadsföring, samt undersöker hur vi kan fånga upp den konstruktiva potentialen i företags retorik.
Lasse Blom
Om projektet
Detta är del av ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt, finansierat av Energimyndigheten. I projektet forskar Oskar Mossberg, Uppsala universitet, och fil dr i retorik Erik Bengtson, Södertörns högskola.