Ny publikation om lärande i hem och konsumentkunskap
En ny publikation från oss studerar mat för hälsa som utbildningsinnehåll. Vad blir möjligt att lära sig utifrån ett givet innehåll?
De flesta vet att maten vi äter påverkar vår hälsa – men vad och hur lär vi oss egentligen? Hälsa är ett centralt perspektiv i grundskolans hem och konsumentkunskap (HK) och här har en skolklass och deras två HK-lärare följts under ett läsår.
Genom att dela in utbildningsinnehållet i fakta (kvalifikation), normer och värden (socialisation) och personformering (subjektifikation) konstateras bland annat att utbildningen kan få konsekvenser som inte är i linje med lärarens intentioner. Det kan t ex handla om att mat och ätande värderas dikotomt som bra eller dåligt enbart utifrån näringsinnehåll.
Artikeln som publicerats i Scandinavian Journal of Educational Research är av intresse för HK-lärare men även för andra som arbetar med undervisning om mat för hälsa på olika nivåer. Kontaktperson: Gita Berg
(Bild borttagen)