Karl Ågerup och Olle Nordberg: Forskningspresentation och ansökningsseminarium

  • Datum: 5 mars 2025, kl. 13.15–15.00
  • Plats: Blåsenhus, 14:360
  • Typ: Seminarium
  • Arrangör: Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
  • Kontaktperson: Olle Nordberg

Seminariet för litteraturdidaktik (SELD)

Beskrivning:

Ågerup och Nordberg har båda genomfört läsundersökningar med skolungdomar på senare år (se referenser nedan). De har i dessa studier uppmärksammat de litteraturdidaktiska möjligheter som finns i skönlitteraturens speciella sätt att ge inlevelse i – och därmed också intresse för och kunskaper om – människor, situationer och kulturella förutsättningar som är helt annorlunda än de man själv lever i. Den potentialen framstår som extra viktig i en tid där xenofobi och påeldandet av kulturella konflikter sköljer över oss dagligen. Hur kan en litteraturundervisning som bejakar denna potential utformas med stöd i forskningen, och vad kan den betyda i en tid där många ungdomar tycks tappa tron på demokrati som styrelseskick, och på den tolerans som det förutsätter?

Under seminariet ges en inledande sammanfattning av ovan nämnda undersökningar. Därefter diskuteras ett pågående arbete med forskningsansökningar med seminariedeltagarna. En vecka innan seminariet kan textunderlaget, i form av ansökningstext under arbete, rekvireras av olle.nordberg@littvet.uu.se

Postseminarium på Palermo (Obs, platsen)

 

Karl Ågerup:

“In What Society Do Fictional Characters Speak? Identifying and Discussing Theoretical Challenges in Sociolinguistic Analyses of Literature”. Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, No. 2, Vol. 10 (2024).

Using Fiction to Teach Secondary Students About the Middle East (Cham: Palgrave Macmillan, 2023).

”Att närma sig Mellanöstern genom fiktionen – gymnasieelever läser Yasmina Khadras roman Sirenerna i Bagdad”, Forskning om utbildning och lärande, No. 1, Vol. 11 (2023).

”Knowing an Arab: Yasmina Khadra and the aesthetics of didactic fiction”, Critique: Studies in Contemporary Fiction, Vol. 59, No. 2 (2018): 180–190.

Olle Nordberg:

”Litteraturdidaktik på empirisk grund: Didaktisk diskussion med utgångspunkt i 413 mellanstadie-elevers läsarreaktioner på Katarina Taikons roman Katitzi”, Acta Didactica Norden, E-ISSN 2535-8219, Vol. 16, nr 1, DOI: 10.5617/adno.9129 (2022)

”Aristoteles, Nussbaum och de 426 högstadieeleverna Empiriska perspektiv på teorier om fiktionsläsningens demokratiska potential i en globaliserad värld”, Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, red. Pia Nygård Larsson, Cecilia Olsson Jers, Magnus Persson, Lund: SMDI , 2022, 1, s. 155-174. (2022)

”Alla läser! Empiriska perspektiv på frågan om litteraturens samhällsrelevans”, Utbildning & lärande, 2021, vol 1. s. 63–84. (2021)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin