Hälsolitteracitet i praktiken
En samtalsanalytisk studie om hur vårdpersonal, ungdomar med typ 1 diabetes samt deras vårdnadshavare kommunicerar kring hälsa.
Grundinformation
- Finansiär: Interna medel
Beskrivning
Hälsolitteracitet är ett begrepp som definieras på både ett individuellt och ett institutionellt plan. På ett individuellt plan handlar hälsolitteracitet om förmågan att kunna bearbeta hälsoinformation och utifrån den kunskapen kontinuerligt ta personliga beslut för att bibehålla god hälsa. På ett institutionellt plan innebär hälsolitteracitet att vården ställer rimliga krav på patientens förmågor.
Detta projekt ämnar undersöka hälsolitteracitet som individuell och institutionell praktik, i interaktion mellan ungdomspatient och vårdgivare. Det empiriska materialet utgörs av vårdkonsultationer för ungdomar som har typ 1 diabetes E10 (T1D).
Samtalen handlar delvis om att motivera, stötta och utbilda patienten i utvecklingen av en autonom T1D-hantering. Bristande hälsolitteracitet kan innebära fara för livet för en patient med T1D. Ansvar och allvar blir därför aktuella begrepp.
Utöver detta fokuseras samtalen kontinuerligt på en hanteringsplan för patienten. Denna plan behöver vara realistisk och individanpassad. Det innebär att samtliga parter i konsultationen behöver skapa en gemensam förståelse kring hur patientens vardag kan anpassas till hanteringen av sjukdomen.
Projektets övergripande syfte är att bidra med ökad kunskap om hur hälsolitteracitet förmedlas och blir synligt i möten mellan vårdpersonal, ungdomar och deras vårdnadshavare. Ett sekundärt och överlappande forskningssyfte är att visa hur autonom T1D-hantering hanteras i interaktion.
Projektet har potential att ge tydliga inblickar i hur individcentrerad vård faktiskt går till. Betydelsen av sådana forskningsinsikter blir inte unik för T1D eller övriga kroniska sjukdomar, utan kan även generaliseras till andra hälsorelaterade samtal som kräver samarbete mellan ungdom, vårdnadshavare och vårdgivare.
Kontakta gärna doktorand Daniel Skog (e-mail här) med eventuella frågor eller kommentarer.
Huvudhandledare: Anna Lindström (professor i språk och social interaktion)
Biträdande handledare: Beatrice Kennedy (MD, PhD, ST-läkare i diabetologi)
Biträdande handledare: Inger Wahlström Johnsson (MD, PhD, specialistläkare i pediatrisk diabetologi)
Samarbetsparter
Uppsala Diabetescentrum (UDC)