Forskningsgruppen boende, utbildning och segregation (BUS)

Forskningsgruppen boende, utbildning och segregation (BUS) är en mångvetenskaplig forskningsmiljö som rör sig i skärningspunkten mellan sociologi, geografi och pedagogik. Vår forskning tar sin utgångspunkt i vilken betydelse de rumsliga kontexter som utgörs av boende och skola har för barns, ungdomars och familjers handlingsutrymme samt olika typer av utfall.
Beskrivning
Forskningsgruppen BUS leds av Håkan Forsberg (Lektor och docent i Utbildningssociologi) och Andreas Alm Fjellborg (Forskare i Kulturgeografi) och utgör därigenom ett samarbete under uppbyggnad mellan Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi (EDU) och Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF) vid Uppsala universitet. BUS har en mångdisciplinär sammansättning med forskare från olika discipliner, institutioner och lärosäten med pågående forskningsprojekt och studier som gemensam nämnare.
Utöver pågående forskningsprojekt arbetar BUS för att utveckla mångvetenskapliga och praktiknära studier i samverkan med olika samhällsaktörer. Vi arrangerar två öppna seminarier varje termin där forskning inom BUS olika intresseområden presenteras och diskuteras.
Kontakt
Pågående forskningsprojekt
Här listas de forskningsprojekt som forskningsgruppens medlemmar antingen leder eller arbetar inom.
- Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention (SIS) RJ-program 2025–2032 (Projektledare: Kajsa Yang Hansen)
- Övergången mellan förskola och grundskola - Analyser av hur förskoledeltagande och socioekonomisk kontext påverkar barns tidiga utbildningsbanor, VR-projekt 2023–2027 (Projektledare: Håkan Forsberg)
- Att bryta segregation genom utbildning - en jämförande studie av lokala initiativ för att bryta skolsegregation, VR-projekt 2021–2025 (Projektledare: Jan Jämte)
- Äldres boende och flyttningar i mindre orter och på landsbygden i Sverige – socialt hållbara boendeformer, flyttkedjor och bostadsförsörjning i små kommuner, Formas-projekt 2023–2026 (Projektledare: Andreas Alm Fjellborg)
Forskningsnätverk
Preschool and Children: Experiences, Practices, and Development (PACED),
Stöd från Circus, Uppsala universitet, 2025-2026.
Nätverksledare: Håkan Forsberg
Det svenska förskolesystemet påverkar såväl barn och föräldrar som samhället i stort på flera olika sätt. PACED samlar forskare från Uppsala barn- och babylab vid Institutionen för psykologi och det nystartade Preschool Centre, tillsammans med forskare från utbildningsvetenskap, ekonomi, bostads- och urbanforskning (IBF), kulturgeografi och Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) för att kartlägga pågående forskning om förskolor vid Uppsala universitet. Uppsala kommun och lärarutbildningen är externa parter och nätverket vill skapa synergier mellan forskare och praktiker för att underlätta samarbete och kunskapsutbyte.
Samverkan
Inom de forskningsprojekt och nätverk som medlemmarna i BUS leder eller medverkar i finns återkommande inslag av samverkan med externa aktörer. Dessa kontakter är ett viktigt inslag i BUS forskning och syftar till att utforma forskningsfrågor i samklang samhällsrelevanta utmaningar och kunskapsbehov. Nedan listas några av de aktörer vi i olika avseenden har utbyten eller direkta samarbeten med för tillfället:
- Uppsala kommun
- Göteborgs stad
- Region Örebro
- Storfors kommun
- Nationella proven i geografi
- Skolverket
Publikationer
Kåks, Per, Målqvist, Mats, Forsberg, Håkan & Fjellborg, Andreas Alm (2025), ”Neighborhood income inequality, maternal relative deprivation and neonatal health in Sweden: A cross-sectional study using individually defined multi-scale contexts”, SSM - Population Health 29 (mars) s. 101745.
Forsberg, Håkan, Waddling, Jennifer & Fjellborg, Andreas Alm (2024), ”Class-based preschool enrolment - social stratification and quality differences in the Swedish preschool market”, Education Inquiry 15 (1) (januari 2) s. 104–125.
Yu, Yang, Gamsu, Sol & Forsberg, Håkan (2024), ”‘Levelling up’ social mobility? Comparing the social and spatial mobility for university graduates across districts of Britain”, The British Journal of Sociology 75 (4) s. 379–399.
Forsberg, Håkan, Larsson, Esbjörn & Alm Fjellborg, Andreas (2024), Förskolans expansion och marknadisering. Studentlitteratur AB.
Alm Fjellborg, Andreas & Forsberg, Håkan (2024), ”Förskola, boende och segregation”, i Forsberg, Håkan, Larsson, Esbjörn & Alm Fjellborg, Andreas (2024), Förskolans expansion och marknadisering. Studentlitteratur AB, p. 127–154.
Forsberg, Håkan & Alm Fjellborg, Andreas (2024), ”Social bakgrund och kvalitet i svensk förskola”, i Forsberg, Håkan, Larsson, Esbjörn & Alm Fjellborg, Andreas (2024), Förskolans expansion och marknadisering. Studentlitteratur AB, p. 99–126.
Waddling, Jennifer (2024), ”Främmande språk som pedagogisk profil – val av internationell förskola” i Forsberg, Håkan, Larsson, Esbjörn & Alm Fjellborg, Andreas (2024), Förskolans expansion och marknadisering. Studentlitteratur AB, p.155-176.
Alm Fjellborg, Andreas & Forsberg, Håkan (2023), ”Even in preschools: analysing the preschool and neighbourhood segregation gap in Swedish municipalities”, European Sociological Review 39 (5) (oktober 1) s. 677–691.
Fjellborg, Andreas Alm & Forsberg, Håkan (2022), ”Commuting patterns of preschool children in metropolitan Stockholm”, Regional Science Policy & Practice 14 (4) s. 960–980.