Hur kan lärare och forskare samverka och vad ger det för resultat?
- Datum: 22 oktober 2024, kl. 13.15–15.00
- Plats: Blåsenhus, 12:004
- Typ: Seminarium
- Föreläsare: Ulrika Bergmark
- Arrangör: SCOD (Studies of Comparative Didactics), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Kontaktperson: Eva Lundqvist
Varmt välkommen till ett seminarium om lärar-forskarsamverkan med Ulrika Bergmark.
Ulrika Bergmark är professor i pedagogik vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare vid Utbildningsförvaltningen Piteå kommun. Hon samverkar med rektorer och lärare i forsknings-och utvecklingsprocesser i förskola och skola. Bergmarks forskning inriktas på samverkan mellan skola och universitet, skolutveckling, lärares professionella lärande, elevers delaktighet och hälsofrämjande arbete.
Vid seminariet presenteras resultat från aktionsforskningsstudier som genomförts tillsammans med lärare i förskola, grundskola och gymnasium. De fokuserar på lärares förväntningar och motiv för att engagera sig i aktionsforskning samt hur detta kan relateras till resultat, både utifrån lärares professionella lärande och elevernas lärande. I seminariet problematiseras också lärar- och forskarroller när lärare och forskare samverkar.
Läsning inför seminariet: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09650792.2020.1847155
Välkomna!
Eva Lundqvist & Jonas Almqvist