Erfarenheter från Stockholm Teaching & Learning Studies, en samverkansplattform för undervisningsutvecklande didaktisk forskning
- Datum: 13 november 2024, kl. 13.15–15.00
- Plats: Blåsenhus, 11:232
- Typ: Seminarium
- Föreläsare: Per Anderhag
- Arrangör: SCOD (Studies of Comparative Didactics), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Kontaktperson: Eva Lundqvist
Varmt välkommen till ett seminarium om lärar-forskarsamverkan med Per Anderhag.
Per Anderhag, lektor och anställd vid FoU-enheten Stockholmsstad samt och affilierad forskare vid Stockholms universitet.
Pers forskningsintresse handlar om smak, estetik och lärande i naturvetenskap. Inom ramen för Stockholm Teaching & Learning Studies, leder han nätverket i naturvetenskap och teknik och bedriver tillsammans med verksamma lärare och nätverkets koordinatorer forskning som syftar till att generera en praktikgrundad kunskapsbas. Per är även intresserad av hur didaktiska modeller kan designas, utvecklas och göras användbara för lärare, vilket också är fokus för ett forskningsprojekt som han för närvarande är verksam i: Hur kan lärare i naturvetenskap för yngre åldrar ges möjligheter att bättre stödja elever från icke-akademiska bakgrunder med svenska som andraspråk? (Skolfi, 2022-2025). Seminariet kommer bland annat att utgå från texten nedan.
Läsning inför seminariet: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/3301/3753
Välkomna!
Eva Lundqvist & Jonas Almqvist