De får medel för att utforska seminariets demokratiska potential
Docent Johan Wickström vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi och filosofie doktor Ulrike Schnaas vid Enheten för universitetspedagogik har beviljats forskningsmedel från forskningsprogrammet Demokrati och Högre Utbildning för att ta fram ny kunskap om seminariets demokratiska potential inom humaniora och samhällsvetenskap vid Uppsala universitet.

Johan Wickström och Ulrike Schnaas, Uppsala universitet
I projektet ska forskarna undersöka hur lärare och studenter tolkar seminariets demokratiska roll inom sina respektive ämnen.
Detta kommer att ske med hjälp av fokusgruppsintervjuer och observationer av seminarier inom fyra humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner samt en professionsutbildning.
Projektet ”Seminariet som demokratisk arena i högre utbildning: I spänningsfältet mellan ideal och verklighet” pågår under ett och ett halvt år med start från höstterminen 2025.
Forskningsprogrammet Demokrati och högra utbildning
Är ett mångvetenskapligt forskningsprogram vid Uppsala universitet. Syftet är bland annat att öka kunskapen om relationen mellan högre utbildning och demokrati, och att reflektera och lära om universitetets demokratiska uppdrag.