Didaktikens traditioner II, 7,5 hp
Kursdatum hösten 2024
6/11, 15.15 - 18.00, 14:360, Blåsenhus
Introduktion, Leif Östman
20/11, 15.15-18.00, 14:360, Blåsenhus
Problem, syften och forskningsfrågor, Jenny W. Folkeryd
3/12, 15.15 - 18.00, 14:360, Blåsenhus
Teoretiska ståndpunkter, Leif Östman
17/12, 15.15 - 18.00, 14:327, Blåsenhus
Vetenskapliga bidrag, Jenny W. Folkeryd
9/1, 15.15 - 18.00 14:360, och 14:327, Blåsenhus
Examination, Leif Östman och Jenny W. Folkeryd
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten med hög grad av självständighet redogöra för och kritiskt diskutera:
- olika typer av problemformuleringar, syften och forskningsfrågor inom didaktisk forskning
- teoretiska ramar inom didaktiska forskningstraditioner
- den didaktiska forskningens vetenskapliga bidrag
Organisation av seminarierna
Kursen utgår från att studenter lär sig bäst genom en kombination av undervisning, diskussion, grupparbete och presentation. Seminarierna kommer att fokusera på föreskrivet läsmaterial och handledarledda uppgifter som diskussion av aktuella vetenskapliga argument och forskningsresultat. Reflektioner kring deltagarnas egna erfarenheter och förståelse för sina egna och andra utbildningssammanhang är också ett viktigt inslag i seminariediskussionerna
Läsning och förberedelser
Läs igenom anvisningarna i studiehandledningen inför seminariet. Det mesta av den centrala litteraturen kommer att finnas tillgänglig elektroniskt eller i pappersform via biblioteket.
Examination
Kursen bedöms genom en kombination av skriftliga inlämningsuppgifter och seminariediskussioner, i enlighet med instruktionerna för de olika seminarierna. För godkänt betyg måste alla skriftliga uppgifter vara genomförda och deltagande i det sista seminariet är obligatoriskt. De skriftliga inlämningsuppgifterna kommer att bedömas mot de lärandemål som anges ovan.