Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan
Matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 6 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik
- reflektera över särskilda utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras.
Alla delarna utgår från ett första- och andraspråksperspektiv.
Språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv,
6 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
- identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling
- visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
- reflektera över särskilda utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera hur utmaningarna kan hanteras.
Alla delarna utgår från första- och andraspråksperspektiv.
Lekresponsiv undervisning för att främja barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv, 3 hp
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- redogöra för begrepp inom teorin lekresponsiv undervisning
- planera, genomföra och dokumentera aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
- använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.