Biträdande universitetslektor i digital humaniora
Publicerad: 2022-04-08
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.
Vid institutionen för ABM bedrivs utbildning på avancerad nivå inom masterprogrammet i ABM (arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap) samt inom masterprogrammet i digital humaniora. Vidare bedrivs utbildning på forskarnivå inom biblioteks- och informationsvetenskap. Institutionen har i dagsläget ett tjugotal lärare och forskare samt åtta doktorander. Till institutionen hör också Centrum för Digital Humaniora Uppsala (CDHU) som är en centrumbildning som erbjuder stöd till forskare på Uppsala universitet i datahantering, datalagring och digitala metoder samt digitala verktyg. På CDHU arbetar fem forskningsingenjörer samt föreståndare, bitr. föreståndare, forskningskoordinator och en kommunikatör.
Anställningsperiod
Anställning som biträdande universitetslektor kan innehas i längst fyra år med möjlighet att prövas för befordran till universitetslektor. Den biträdande universitetslektorn förväntas ansöka om befordran till universitetslektor mot slutet av fyraårsperioden. Kriterier för befordran till universitetslektor finns i Uppsala universitets anställningsordning och historisk-filosofiska fakultetens kompletterande riktlinjer till anställningsordningen.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består av undervisning, forskning och administration. Till undervisning räknas kursansvar och kursadministration samt handledning av doktorander. Andelen undervisning inklusive kursadministration uppgår till 50 procent.
I anställningen ingår forskning samt undervisning och examination framförallt på mastersprogrammet i digital humaniora, men undervisning och examination på mastersprogrammet i ABM kan också förekomma. Undervisning som ingår i arbetsuppgifterna handlar om att på ett teoretiskt, praktiskt samt tekniskt förankrat sätt kunna anlägga breda och inkluderande perspektiv på digital humaniora samt att skapa fördjupad förståelse för och kunskap kring digitala metoder, digitala källmaterial och digitala forskningsinfrastrukturer. Arbetsuppgifterna kommer i första hand att bestå av undervisning och forskning kring dataaggregering, hantering och bruk av digitala kulturarvsdata, informationshantering samt i digitala verktyg och metoder såsom textmining och 3D-modellering. Därtill kan arbetsuppgifterna också komma att innebära undervisning i digitala plattformar av särskild relevans för humanistisk forskning som exempelvis Project Jupyter, R, MatLab, GIS, Nodegoat, Mallet, Voyant och Metashape pro.
Forskningen omfattar minst 50 procent av heltidsanställningen. Arbetsuppgifterna innebär även att aktivt ansöka om externa forskningsmedel. Det ingår även i arbetsuppgifterna att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och samhällsutvecklingen i övrigt som har betydelse för arbetet vid universitetet.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som biträdande universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen i digital humaniora eller i närliggande vetenskaplig disciplin som exempelvis biblioteks- och informationsvetenskap eller har motsvarande vetenskaplig kompetens inom någon annan humanistisk disciplin, och visat pedagogisk skicklighet inom detta område. Det krävs att den pedagogiska skickligheten, den vetenskapliga skickligheten och yrkesskickligheten är relevant för anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.
Främst kommer sökande ifråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år före ansökningstidens utgång.
Den sökande ska ha genomgått för verksamhet inom universitetet relevant högskolepedagogisk utbildning omfattande fem veckor eller ha förvärvat motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. För att komma ifråga som handledare av doktorander krävs genomgången handledarutbildning.
För behörighet krävs dokumenterad förmåga att undervisa och administrera på svenska och engelska. Om särskilda skäl föreligger kan den som inte har förmåga att undervisa och administrera på svenska förutsättas erhålla denna förmåga inom två år.
Dessutom gäller som ett allmänt behörighetskrav för lärare att den sökande ska ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl såsom flexibilitet, ansvarstagande, god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt.
Bedömningsgrunder för sökande som uppfyller behörighetskraven
Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas vid såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet samt ledningsskicklighet och administrativ skicklighet. Särskild vikt kommer dock att fästas vid den vetenskapliga och den pedagogiska skickligheten.
Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer i första hand vetenskaplig kvalitet att beaktas. Även forskningens omfattning, främst djup och bredd, kommer att tillmätas betydelse. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer särskild vikt att läggas vid forskningsmeriter inom anställningens ämnesområde, dvs digital humaniora. Det är också meriterande med tidigare dokumenterade erfarenheter från mångvetenskaplig humanistisk forskning inom ämnesområdet digital humaniora samt inom ABM-disciplinerna, dvs. arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap. Vidare kommer förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå samt förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning att tillmätas betydelse. Visad förmåga till interaktion både inomvetenskapligt och med det omgivande samhället kommer att tillmätas stor betydelse.
Pedagogisk skicklighet avser utbildnings- och undervisningsmeritering. Förutom akademisk meritering kan även utbildnings- och undervisningsmeritering från annan verksamhet, som inbegriper till exempel handledning, internutbildning eller mentorsprogram, beaktas. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Även omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten kommer särskild vikt att läggas vid förmåga att undervisa i aktuella digitala metoder och verktyg. Dokumenterad erfarenhet av digital metod- och verktygsutveckling är meriterande, liksom förmåga att tillgodogöra sig kunskaper om nya digitala metoder och verktyg. Meriterande är även dokumenterad erfarenhet av undervisning inom ABM-disciplinerna, dvs. arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap. Därtill är dokumenterad erfarenhet av ämnesöverskridande och mångdisciplinär undervisning meriterande.
Vidare kommer förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik, att tillmätas betydelse. Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten.
Administrativ skicklighet, ledningsskicklighet och samverkansskicklighet är betydelsefull för anställningen och kommer att tillmätas vikt.
Administrativ skicklighet visas bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet. Med administrativ skicklighet avses även entreprenörskap.
Samverkansskicklighet visas genom förmåga och skicklighet att planera, organisera och genomföra samverkan med det omgivande samhället. Populärvetenskapliga arbeten, offentlig debatt och föredrag är exempel på former för samverkan med det omgivande samhället. Även förmåga att omsätta kunskapsutbyte med det omgivande samhället i aktiviteter av betydelse för utbildningens utveckling och kvalitet ingår i samverkansskickligheten.
Samtliga meriter ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas.
Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Ytterligare information
Föräldraledighet, deltidsarbete på grund av vård av barn, fackligt uppdrag, militärtjänst eller liknande beaktas som arbetslivserfarenhet och bör anges i meritförteckningen.
Uppsala universitetets anställningsordning
Historisk-filosofiska fakultetens kompletterande riktlinjer
Anställningsförfarande: Samtliga meriter ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas. Ansökan ska innefatta följande:
- Kortfattad redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och annan verksamhet (CV)
- Redovisning av vetenskapliga meriter
- Publikationsförteckning
- Redogörelse för planerad forskning
- Redovisning av pedagogiska meriter
- Redovisning av övriga meriter
- Vetenskapliga och pedagogiska arbeten som åberopas i fulltext (max 5)
- Självreflekterande redovisning över framtida forskning, pedagogisk och övrig meritering
- Betyg, intyg och andra relevanta handlingar
- Namn och kontaktuppgifter till referenspersoner (högst två)
För ytterligare information se historisk-filosofiska fakultetens kompletterande riktlinjer till Uppsala universitets anställningsordning (HISTFILFAK 2020/66).
Upplysningar om anställningen lämnas av: prefekt Åse Hedemark, tel. 018-471 2598, e-post ase.hedemark@abm.uu.se.
Om anställningen
Anställningen är tidsbegränsad, 4 år. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala.
Välkommen med din ansökan senast den 30 maj 2022, UFV-PA 2022/604.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Placering: Uppsala universitet, Institutionen för ABM
Anställningsform: Heltid , Visstidsanställning längre än 6 månader
Lön: Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar: 1
Sysselsättningsgrad: 100
Ort: Uppsala
Län: Uppsala län
Land: Sverige
Facklig företrädare:
Seko Universitetsklubben
seko@uadm.uu.se
ST/TCO
tco@fackorg.uu.se
Saco-rådet
saco@uadm.uu.se
Referensnummer: UFV-PA 2022/604
Sista dag för ansökan: 2022-05-30
Prenumerera
Du kan prenumerera på lediga jobb vid Uppsala universitet. Då får du ett e-postmeddelande när det finns ett ledigt jobb inom det eller de områden du valt.
Våra förmåner

Som anställd vid Uppsala universitet får du del av ett antal förmåner. Här har vi samlat de viktigaste.
Arbetstid, lön och andra villkor
Arbetstid
Universitetets anställda har i regel flexibla arbetstider. Hur flexibla arbetstiderna är varierar beroende på personalkategori och kollektivavtal. Till exempel har teknisk och administrativ personal ofta möjlighet att börja mellan klockan 6:30 och 9:30 och sluta mellan 15:00 och 20:00.
Ledighet och semester
Anställda vid universitetet har fler semesterdagar än de lagstadgade tjugofem. Antalet semesterdagar styrs av den anställdas ålder. Flest semesterdagar har anställda som är fyrtio år och äldre – trettiofem per år.
Föräldrapenningtillägg
Föräldrapenningtillägget är en ersättning från universitetet. Den beräknas utifrån den månadslön du tjänat in, 90 dagar i följd närmast innan föräldraledigheten.
Vid föräldrapenning enligt sjukpenningnivån ersätter universitetet 10 procent av daglönen upp till basbeloppstaket, ett så kallat föräldrapenningtillägg. Är årslönen högre än den maximala sjukpenningnivån (basbeloppet / 12 x 10) utgår dessutom en ersättning på de lönedelar som överstiger basbeloppstaket med 90 procent av daglönen.
Villkor för doktorander
En doktorand kan antingen vara student som läser forskarutbildning eller vara student som också är anställd vid universitetet. Det mest vanliga är att doktoranden också har en anställning.