Josefin Lindgren
Universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 12 82
- E-post:
- josefin.lindgren@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Josefin Lindgren vid Institutionen för nordiska språk
- Akademiska meriter:
- FD
- ORCID:
- 0000-0003-3995-8315
Kort presentation
För närvarande fokuserar min forskning på relationen mellan berättarförmåga och läs- och skrivfärdigheter hos svenska lågstadieelever (förskoleklass-årskurs 3). Jag undersöker olika aspekter av berättande (makrostruktur, mikrostruktur) av muntliga och skriftliga berättelser, samt olika läs- och skrivfärdigheter (avkodning, stavning, läsförståelse) och analyserar effekterna av olika bakgrundsfaktorer (föräldrarnas utbildningsnivå, flerspråkighet) på berättande och läs- och skrivfärdigheter.
Nyckelord
- flerspråkighet
- svenska som andraspråk
- ordförrådsutveckling
- berättande
- barnspråksutveckling
- läs- och skrivutveckling

Publikationer
Urval av publikationer
Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet
Ingår i Grundbok i logopedi, s. 75-82, Studentlitteratur AB, 2024
Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar: effekter av modalitet, genre och fundamentslängd
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 48-65, 2024
Ingår i Frontiers in Communication, 2023
- DOI för Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure: storytelling and retelling by Swedish-speaking children aged 6 and 8
- Ladda ner fulltext (pdf) av Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure: storytelling and retelling by Swedish-speaking children aged 6 and 8
Ingår i ZAS Papers in Linguistics, s. 111-132, 2023
- DOI för Acquisition of narrative macrostructure: A comprehensive overview of results from the Multilingual Assessment Instrument for Narratives
- Ladda ner fulltext (pdf) av Acquisition of narrative macrostructure: A comprehensive overview of results from the Multilingual Assessment Instrument for Narratives
Ingår i Linguistic Approaches to Bilingualism, s. 479-508, 2022
Ingår i Journal of Child Language, s. 1281-1294, 2022
- DOI för The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9: a longitudinal study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9: a longitudinal study
Ingår i Språk och stil, s. 75-107, 2021
- DOI för Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart
- Ladda ner fulltext (pdf) av Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart
Ingår i Linguistic Approaches to Bilingualism, s. 587-622, 2020
Developing narrative competence: Swedish, Swedish-German and Swedish-Turkish children aged 4–6
2018
Referential cohesion in Swedish preschool children's narratives
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 45-62, 2018
Senaste publikationer
Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
Ingår i Zeitschrift für Sprachwissenschaft, s. 267-294, 2024
- DOI för Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
- Ladda ner fulltext (pdf) av Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
Ingår i Nordic Journal of Linguistics, s. 1-30, 2024
Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet
Ingår i Grundbok i logopedi, s. 75-82, Studentlitteratur AB, 2024
Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar: effekter av modalitet, genre och fundamentslängd
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 48-65, 2024
Ingår i Svensk Intresseförening för Tal och Språk, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
Ingår i Zeitschrift für Sprachwissenschaft, s. 267-294, 2024
- DOI för Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
- Ladda ner fulltext (pdf) av Connectives in written narratives by German-speaking children in fourth grade and adults
Ingår i Nordic Journal of Linguistics, s. 1-30, 2024
Ingår i Svensk Intresseförening för Tal och Språk, 2023
Ingår i Frontiers in Communication, 2023
- DOI för Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure: storytelling and retelling by Swedish-speaking children aged 6 and 8
- Ladda ner fulltext (pdf) av Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure: storytelling and retelling by Swedish-speaking children aged 6 and 8
Ingår i ZAS Papers in Linguistics, s. 111-132, 2023
- DOI för Acquisition of narrative macrostructure: A comprehensive overview of results from the Multilingual Assessment Instrument for Narratives
- Ladda ner fulltext (pdf) av Acquisition of narrative macrostructure: A comprehensive overview of results from the Multilingual Assessment Instrument for Narratives
Ingår i Linguistic Approaches to Bilingualism, s. 413-445, 2022
Ingår i Linguistic Approaches to Bilingualism, s. 479-508, 2022
Character introductions in oral narratives of German-Swedish bilingual preschoolers
Ingår i First language, s. 434-262, 2022
Ingår i Discours, 2022
- DOI för Anaphoric Reference in Written Narratives by German-Speaking 10-Year-Olds and Adults: The Influence of Referential Function and Character Type
- Ladda ner fulltext (pdf) av Anaphoric Reference in Written Narratives by German-Speaking 10-Year-Olds and Adults: The Influence of Referential Function and Character Type
The Development of Referring Expression Use from Age 4 to 7 in Swedish-Speaking Children
Ingår i Discourse processes, s. 722-744, 2022
- DOI för The Development of Referring Expression Use from Age 4 to 7 in Swedish-Speaking Children
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Development of Referring Expression Use from Age 4 to 7 in Swedish-Speaking Children
Ingår i Journal of Child Language, s. 1281-1294, 2022
- DOI för The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9: a longitudinal study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9: a longitudinal study
Bilingual Acquisition of Language and Literacy: State of the Art and Beyond
Ingår i Journal of Home Language Research, 2022
- DOI för Bilingual Acquisition of Language and Literacy: State of the Art and Beyond
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bilingual Acquisition of Language and Literacy: State of the Art and Beyond
Ingår i Språk och stil, s. 75-107, 2021
- DOI för Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart
- Ladda ner fulltext (pdf) av Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart
Subjective and intersubjective modality: a quantitative approach to Spanish modal verbs
Ingår i Studia Neophilologica, s. 124-148, 2020
- DOI för Subjective and intersubjective modality: a quantitative approach to Spanish modal verbs
- Ladda ner fulltext (pdf) av Subjective and intersubjective modality: a quantitative approach to Spanish modal verbs
Ingår i Linguistic Approaches to Bilingualism, s. 587-622, 2020
Ingår i Logopeden, s. 12-17, 2019
Ingår i First language, s. 412-432, 2019
Referential cohesion in Swedish preschool children's narratives
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 45-62, 2018
Ingår i Journal of Child Language, s. 526-540, 2018
Ingår i Clinical Linguistics & Phonetics, s. 818-843, 2017
- DOI för Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages: Data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT)
- Ladda ner fulltext (pdf) av Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages: Data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT)
Introduction: Contemporary issues in research on multilingualism
Ingår i International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, s. 1-2, 2017
Ingår i Journal of Home Language Research, s. 17-41, 2016
Ingår i Språk och stil, s. 33-71, 2014
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet
Ingår i Grundbok i logopedi, s. 75-82, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Språk i praktiken: i en föränderlig värld, s. 39-59, ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2023
MAIN story comprehension: What can we expect of a typically developing child?
Ingår i Language Impairment in Multilingual Settings, s. 13-46, John Benjamins Publishing Company, 2021
- DOI för MAIN story comprehension: What can we expect of a typically developing child?
- Ladda ner fulltext (pdf) av MAIN story comprehension: What can we expect of a typically developing child?
Fundamentet: Syntaktisk struktur möter textgrammatisk funktion
Ingår i Nyanser av grammatik, s. 179-192, Studentlitteratur AB, 2021
Ingår i Developing narrative comprehension, s. 61-98, John Benjamins Publishing Company, 2020
Ingår i Developing Narrative Comprehension, s. 99-148, John Benjamins Publishing Company, 2020
Konferensbidrag
Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar: effekter av modalitet, genre och fundamentslängd
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 48-65, 2024
Ordförrådsutveckling på svenska: En jämförelse mellan enspråkiga och flerspråkiga förskolebarn
Ingår i Svenskans beskrivning 37, s. 70-82, 2020
Ingår i Svenskans beskrivning 35, s. 161-174, 2017
Ingår i Svenskans Beskrivning 33, s. 256-267, 2014